måndag, april 16, 2012

Hos tandläkaren....


Nu är jag klar hos tandläkaren för den här gången. Det är den tredje tandläkaren som jag nyttjat sedan vi flyttade från Karon till Surin.
Den första tappade jag förtroendet för när jag ville laga ett hål som jag kände med tungan. Jag förklarade vilken tand det gällde men hon såg inget hål förrän jag förklarade att det var på utsidan av tanden.
Bloggförfattaren hos tandläkaren
Den andra som jag gått några år hos kunde man inte beställa tid hos, det vill säga man kunde det, men man kunde sedan få vänta upp till en timme medan han behandlade andra patienter på ”min” tid. Det hände även att han inte kom till mottagningen på den tid jag fått. Hustrun tyckte dessutom att han var dyr. Jag menade dock att kostnaden måste ställas i relation till ingreppet och att få en krona/stifttand insatt kostar mer än en vanlig lagning. Att han sedan har en prislista för thailändare och en annan för utlänningar är inget anmärkningsvärt – det har alla tandläkare.
Nu är det i alla fall klart för den här gången och jag upplever den här tandläkaren kompetent och kunnig och jag har aldrig behövt sitta och vänta. Men jag kommer inte ifrån tanken att man alltför lättvindigt vill sätta in kronor/stifttänder istället för att ersätta en förlorad fyllning. Det var likadant här och det blev två nya stifttänder så nu har jag tappat räkningen på dem.
Det jag betalat i bath för mina tandläkarbesök i Thailand kostar säkert lika mycket i svenska kronor om jag skulle ha gjort det i Sverige.   

Inga kommentarer: