torsdag, april 04, 2013

Thailändsk logik



Det kom lite smolk i glädjebägaren efter bröllopet. När så många människor träffas så är det väl inte alltför konstigt att det händer saker. Själv hade jag både kamera- och videoutrustningar med mig och var väldigt noga med att se till att jag hade uppsikt hela tiden.
 
Yayas yngsta syster, Gay hade 8000 bath i en väska som hon lämnat mitt på golvet i den övre våningen. Inte helt förvånande var pengarna borta när hon i slutet av dagen hämtade väskan. Det var ingen som hade kontroll över hur folk rörde sig och vem som var vart under dagen. I princip kan vem som helst ha stulit pengarna och man kan ju även undra utav vilken anledning man tar med sig åtta tusen i en väska till ett bröllop och sedan lämnar den obevakad.

Gay vände sig till byns "vise man" som slog och bläddrade i skrifterna för att till slut komma fram till att det var ”en yngre person av okänt kön som studerade” som skulle ha tagit pengarna. Detta fick till följd att syrran anklagade vår äldsta dotter, Mijo för stölden trots att det säkert funnits mer än ett fyrtiotal alternativ där beskrivningen stämt in. De flesta thailändare förlitar sig på dessa kloka gubbar och deras skrifter.  Trots att Gay har en akademisk utbildning och examen väljer hon ändå att förlita sig till detta hokus pokus.

Mijo nekade i sten och själv tyckte jag att bevisläget var mycket svagt, lindrigt uttryckt. Yayas styvmamma tillika Gays mamma tillika min svärmor, har alltid haft svårt att hålla tand för tunga och det var inget undantag den här gången heller. Hon visste nog till och med bättre än den vise mannen och sladdrade vitt och brett till alla som ville höra och även till alla som inte ville höra. I slutänden så tyckte de också att Yaya skulle betala eftersom stölden skett i hennes hus i någon konstig form av thailändsk logik.

Själv har jag bett Yaya att tala med den "vise mannen" om hur V75:an kommer att se ut på Mantorp på lördag.

Inga kommentarer: