onsdag, april 24, 2013

Tjyvar och banditer...



I veckan har jag tittat på flera av de thailändska nyhetskanaler som vi har tillgång till. Det berodde inte på något plötsligt uppvaknande eller ett akut intresse av att ta del av vad sig tilldrar runt om i landet. Det berodde i stället på att vår sattelit-TV-leverantör, som nu bytt namn från UBC till True Vision har stökat om bland kanalerna och att jag inte hittade film- och sportkanalerna där jag var van att finna dem. Så medan jag höll på att kartlägga de nya förutsättningarna blev jag sittande och engagerade mig i flera av nyhetskanalerna med ett visst intresse.
Här är det pang på rödbetan och långt ifrån PK-skiten i Sverige. Har man gripit några knarklangare, vilket händer så gott som varje dag, så visar man upp dem i nyhetsprogrammen. Där sitter de med nedböjda huvuden, iförda handfängslen och ser väldigt ångerfulla ut. Framför dem ligger knarkpaketen och sedelbuntar uppradade medan poliserna berättar om tillslagen.
Det räcker inte med det, man visar även intervjuer med föräldrar och andra anhöriga där namn och bostadsorter inte utgör några hemligheter. Man koncentrerar sig också på brottsoffren på ett helt annat sätt än vad som görs i Sverige.
Oavsett brott så är det samma princip som gäller, inget dalt med brottslingarna eller någon hänsyn till deras personliga integritet. Detta oavsett etnicitet och religion, här går det inte att försvara sig med ”but I’m Swedish”, här gäller lagen lika för alla. 
Man visade också hur många taxichaufförer i Bangkok satt i system att lura turister. En del förslagna förare fick helt plötsligt motorstopp och efter en kort koll under motorhuven ville man att turisterna skulle skjuta på så att bilen startade. Sedan bara drog de, med kamerautrustningar, datorer och all annan packning. Andra förare kör in på en gastankningsstation där det alltid är kö och uppmanar kunderna att gå och ta en öl eller en kopp kaffe medan de väntar. När ölen är slut och kaffet urdrucket så är taxin långt därifrån. Det är inte bara naiva svenskar som torskar på detta även om de kanske är i majoritet.
Jag brukar alltid skicka ett sms med uppgifter om registreringsnummer på bil och föraruppgifter till familjen då jag åker taxi i Bangkok och detsamma gäller övriga familjemedlemmar. Visar man chaufförerna att man skickat ett sms eller mail innan man sätter sig i bilen blir det aldrig några problem.

Inga kommentarer: