fredag, mars 16, 2018

Utvandra eller inte?



Jag har nu på allvar börjat undersöka förutsättningarna för att utvandra från Sverige och bosätta mig för gott de sista åren av mitt liv i Thailand

Det finns både för och nackdelar men det brukar ju det göra oavsett vad det gäller.

På den positiva sidan finns en kraftig skattesänkning, från de ca 33 procent jag betalar idag och till 25 procent (Sinkskatt) som jag betalar om jag flyttar. Jag kommer också ifrån kostnaderna för resorna mellan de båda länderna minst en gång om året, samt kostnaden för min privata sjukvårdsförsäkring då jag inte kan teckna en sådan då jag inte längre är mantalsskriven i Sverige. Tillsammans handlar resorna och försäkringen om mer än 25000 SEK på årsbasis. Kanske ännu mer om miljöextremisterna lyckas få igenom kravet på att ”flyget skall stå för sina egna miljökostnader”. Hem- och fordonsförsäkring slipper jag också liksom hyran som uppgår till 73000 SEK/år. Jag har också en känsla av att skattetrycket kommer att öka kraftigt i Sverige vilket jag slipper om man inte ger sig på sinkskatten.

På den negativa sidan är det sämsta att jag tappar den personliga kontakten med några av mina barnbarn samt mina vänner och bekanta i Sverige. Jag blir också tvungen att sälja min lägenhet, inventarier och bil då jag inte tillåts att ha sådana tillgångar om jag skall betala den lägre skatten.

Men jag har bara börjat undersöka förutsättningarna så det återstår en del frågor och valutgången i september och efterföljande regeringsbildning kommer sannolikt att ha en ganska avgörande betydelse för mitt beslut.

Jag får dock erkänna att jag blir mer än mörkrädd då jag läser Annika Strandhälls twitterinlägg. Jag trodde att man kommit ikapp hur verkligheten ser ut – men tydligen inte. Jag känner mig mer eller mindre uppgiven då jag ser hur många gillande hennes tweet får.

Ur led är tiden. Jag lever i den klara uppfattningen att det är den oansvariga massinvandringspolitiken som dränerar statskassan och ingenting annat. Att massinvandringen skall rädda välfärden och pensionerna trodde jag att alla hade förstått att det är en myt. Men tydligen inte!

Det hade naturligtvis varit annorlunda om det handlat om arbetskraftsinvandring och människor som har en utbildning som direkt hade gjort att de platsat på den svenska arbetsmarknaden.

10 miljoner! Att vår befolkning växer kraftigare än de flesta i Europa är viktigt för att säkra välfärden och pensionerna! Heja Sverige
00:14 - 20 jan. 2017

    Sibyl Vane
  • 67 Retweetar
  • 154 gilla-markeringar
343 svar 67 retweets 154 gillanden


Inga kommentarer: