lördag, mars 10, 2018

Grundlagsändringarna....



Jag har haft kontakt med något fler än 50 personer via mail, telefon och personligt som jag känner väl, både i Sverige och svenskar i Thailand och av dem så är det bara sex personer som säger sig ha hört talas om förslagen till grundlagsändringarna rörande tryckfrihet och åsiktsfrihet i Sverige

En djup förtvivlan sprider sig i min kropp.

Vad fan är det för fel på mina landsmän?

De flesta säger sig inte förstå varför man inte har kunnat läsa om det här i tidningarna. Några har till och med undrat om jag varit på kanelen när vi talats vid om detta.

Kanske demens, han har ju nyss fyllt 75 år?

Vad handlar det om och var kan vi söka fakta?

Enkelt uttryckt handlar det om censur, vi skall inte, som enskilda medborgare, få uttrycka vad vi vill och inte kunna torgföra våra åsikter eller kritisera makten. Vi skall inte heller ha tillgång till offentliga handlingar utan de skall bara vara tillgängliga för speciellt utvalda, myndigheter och pålitliga journalister med rätt åsikter.

Om dessa ändringar införs så kommer jag kanske inte att kunna skriva som jag nu gör på min blogg utan att riskera att hamna i fängelse. Det kommer i princip att bli förbjudet att kritisera staten och politikerna.

Läs på Svensson och reagera - innan det är för sent!






Inga kommentarer: