måndag, mars 26, 2018

Nu är det svettigt….


Det är sällan det kan bli för mycket av det goda, men nu känns faktiskt värmen ganska besvärande och varmare lär det bli. April brukar vara den varmaste månaden här borta hos oss.

I förra veckan inhandlade jag en ny solstol då jag slitit ut den gamla.

36,2 grader i skuggan är pressande och då känner man inte för att göra alltför stora rörelser. Att vända blad i en god bok och att lyfta ett ölglas kan vara lagom ansträngande i det här klimatet så det klarar jag utan att svettas allt för mycket.

Men fläktarna får jobba och det är inte direkt gratis.

Trots både fläktar och AC är det svårt att somna på kvällarna.

Men då jag tänker på alternativet mår jag mycket bättre.

När jag inte har snöskottning att ta till får jag i stället slita på ergometercykeln och i singelgymmet för att få den motion som en man i min ålder har behov av för att hålla matchvikten och må bra.

I förra veckan avlade en kusin till barnen ingenjörsexamen och det var en stor ceremoni på skolan vilket jag sett fram emot. På grund av mitt höftproblem så tvingades jag dock avstå från att delta. Efter ceremonin på skolan så inbjöd svågern och svägerskan till middag på en restaurang strax utanför Surin. Det serverades bara thaimat men kocken hade grillat lite kyckling åt mig vilket jag uppskattade då jag slutat äta kolhydratrik mat som t ex ris, potatis och pasta.

Vi var 16 deltagare på middagen som gick loss på 2900 bath. D v s ca 760 svenska kronor.

Prisnivån på mat och dryck är en av de fördelar jag uppskattar mest med att tillbringa större delen av min tid här borta, 800 mil från det där lilla kalla landet nära nordpolen där jag växte upp.

Inga kommentarer: