torsdag, november 15, 2007

En vanlig, ovanlig dag hos oss

Idag vaknade jag med halsont. Det är ingen höjdare i det här klimatet kan jag lova.
Det går ju inte heller att sjukanmäla sig så det var bara att stiga upp, ta morgonpromenaden med Zippo och försöka glömma värken.

Dessutom hade jag lovat att vi skulle ta Yayas pappa till försäkringsbolaget för att hämta pengarna. Pengarna visade sig vara en check, vilket inte var någon överraskningen för mig.

Så från försäkringsbolaget till banken, där man tar emot checken, lägger in summan i systemet och talar om för Yayas pappa att han nu kan ut pengarna i bankomaten som han har ca fyra meter bakom sig.
Nu tillhör Yayas pappa den gamla stammen, dvs han har inget bankomatkort utan kör med en vanlig hederlig bankbok. Dessutom har han bankboken hemma.

Ja, som ni kanske redan förstått så blev det inga pengar på banken. Han måste hämta bankboken först.

Man brukar prata om att folk skrattar på väg till banken, jag skrattade hela vägen från banken. Det är i den banken jag har mina konton, det är där jag har min internetbank och mina fonder etc, så det kanske inte är något att skratta åt?

Efter banken så bar det av till bilverkstaden i Prasat. Ägaren hade meddelat att han behövde pengar för att betala material och reservdelar.

I min värd så hade jag trott att han kanske beställt en ny framskärm, motorhuv, bildörr, stötfångare och rutor till bilen. Nä, det här är inte min värd och inte min dag.
På verkstaden jobbar en kille som riktar upp, svetsar och lagar och donar på alla sätt. Han sköter även lackeringen av lagade skador vad jag förstod.

Ägaren, som lämnat offerten, ville ha hela försäkringsbeloppet på stående fot. Jag bad Yaya fråga varför?

Jo, han måste betala för allt han köpt!!!

Vadå köpt vad och var? Kvitton tack? Sedan följde den vanliga ”förhandligsomgången” vilket slutade med att han fick hälften och jag fick ett ont öga när jag förklarade (med hjälp av Yaya) att det inte blir en bath mer förrän bilen är klar att hämta.

Här är arbetskraftskostnaderna så låga att det lönar sig att laga sådant som vi skulle köpa nytt i Sverige. Med 150 bath (högst) om dagen så kostar mekanikern 4 500 bath i månaden om han jobbar alla dagar i månade, vilket inte är ovanligt.

Här gäller noll skatt, inga arbetsgivaravgifter, inga sociala kostnader och inga kvitton.

Mitt humör blir inte direkt bättre av att halsen fortfarande gör sig påmind. På hemvägen fastnar vi i ett trafikkaos som inte är av denna värd och om vilket jag kanske återkommer om.

På vår supermarket, Big C, har de en liten medicinshop där man saluför allt från Fisherman’s friend, kinesisk naturmedicin till antibiotica och på knagglig thailändska gör jag klart att jag behöver något mot halsont.

No problem, sir. Roxithromycin, sir is velly well, sir.

Ok, 85 bath

Kollar på internet när jag kommer hem och finner bl a följande;

1. VAD ROXITHROMYCIN SANDOZ ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR
Roxithromycin Sandoz är ett antibiotikum av makrolid typ. Bakteriernas produktion av proteiner
förhindras och på så sätt förebyggs bakterietillväxten.
Roxithromycin Sandoz används för behandling av lunginflammation och infektioner i underlivet
såsom klamydia. När det är olämpligt att använda penicillin kan Roxithromycin Sandoz även användas
för behandling av inflammationer i öron, halsmandlar och svalg samt hud- och mjukdelsinfektioner.

Jag gjorde som Sverker Olofsson i Plus brukar göra, lyfte på locket och släppte kuren i tunnan.

Nu kör jag med Bisolvon i stället.

Inga kommentarer: