måndag, november 12, 2007

Trav, fotboll och lite politik

Travet var ingen höjdare i helgen, bara utgifter. Men motgångar är bara tillfälliga i min värld. Det är bara att komma igen, finns det lopp så finns det hopp som Bosse Eklöf så filosofiskt formulerat det.
På tal om travtränare så vet jag ingen yrkesgrupp som gnäller så mycket som dem. Det senaste är ”open strech”. Nu krävs det lite mer av kuskarna än att från ledningen packa fältet och speeda undan sista 200. Det går inte heller att sitta långt bak i fätet och profitera på överpace. Bra, tycker jag. Det borde införas på fler banor.

Från trav är inte vägen lång till fotboll. Jag hade fullt upp både på lördag och söndag.
Det var nämligen flera fina matcher i helgen.
Chelsea missade segern i slutminuten då Tim Cahill i Everton satte en cykelspark med någon minut kvar av matchtiden. En mycket underhållande match tycker jag.
Liverpool tvålade dit Fulham med två mål, men målen kom inte förrän de sista tio minuterna. Inte mycket att kommentera, Liverpool gjorde det de flesta förväntat sig
Manchester United mötte Blackburn och innan Ronaldo satte både 1-0 och 2-0 så var det lite av hönshus i Manu:s försvar. Innan Ronaldo nätade första gången så hade Blackburn bl a en klockren träff i trävirket. Sir Alex tuggar vidare.
Svennis Manchester City fixade en poäng borta mot Portsmouth. Joe Hart gjorde en kanonmatch i målet och räddade Svennis gäng. Efter denna uppvisning torde Isaksson få svårt att komma tillbaka som förstemålvakt.
Svennis sägs vara på värvarstråt här i Thailand, vi får se vad det kan innebära. Det finns några bra spelare här men om någon platsar i Premier Leage är väl mer tveksamt.

Italien verkar vara ett land där fotbollshuliganer och maffian har en framträdande roll? Fullständig laglöshet tycks råda, här själ man till och med travhästar!

På lördag eftermiddag så åkte två killar runt i sta’n och delade ut en DVD-skiva som handlar om Thaksins tid vid makten. På skivan varvas Thaksins framträdanden, tal och besök i byar och städer med intervjuer där folk öppet gråter för att Thaksin avsatts.
Enlig Yaya så sprids skivan i hela Isan. Man kan ju undra varför eftersom Thaksin har ”politiskt näringsförbud” under fem år och samtidigt är misstänkt för oegentligheter och en eventuell politisk comeback är mycket osäker?

Ställt utom all tvivel är dock att priset på olika varor har gått upp de senaste året vilket gör att folk på landsbygden har fått det svårare att få pengarna att räcka till.
Bensin och diesel har på bara några år ökat med nära 100 %. När jag köpt min bil och tankade första gången den 14 december 2004 betalade jag under 15 bath för en liter diesel. Nu nästan tre år senare betalar jag strax över 29 bath för samma volym.
Jag har fått uppfattningen att regeringen tidigare subventionerade bensin och diesel men nu upphört med det.
Över 95 % av alla transporter sker med landsvägstrafik och de ökade transportkostnaderna gör ju att allt som transporteras blir dyrare.Järnvägstransporter är inget alternativ eftersom tågen är dieseldrivna. Det finns inga miljömuppar i det här landet, här gäller det i första hand att se till att man har mat för dagen.

Inga kommentarer: