lördag, mars 07, 2009

V75 på Mantorp

Förra veckan blev ett sån’t där magplask som man vill glömma så fort som möjligt. Men så är det ofta med V75, ena veckan är det nära och nästa vecka blir det helt fel.
Två rätt är nog de sämsta jag presterat på år och dag. Nu ställde banunderlaget till det och många hästar hade stora problem, så jag får väl delvis skylla på det.
Dagens omgång på Mantorp håller en sportsligt hög kvalité och det blir säkert många sevärda lopp.
Tyvärr så lutar det åt en favoritparad med åtföljande låg utdelning. Det är bara att hoppas att jag har fel men de så kallade experterna är väldigt eniga i tipsen

Kommentarer lopp för lopp.
Avd 1.
1 Einar Celeber har gjort två starter i Lädhekorpis regi och vunnit båda på ett övertygande sätt. 10 Bulltrapp är nog inte en sämre häst men läget är ingen höjdare. Som jag ser det så är det bara innerspåret som kan ställa till det för 1 Einar Celeber och blir han fast där så är genast loppet öppet. 3 Revenue J:r lär säkert tryck upp tempot efter som han är mer stark än speedig. 2 Casander Boy, 6 Hook Broline, 4 Pandoro och 7 Redford Tuna räknas om det strular för favoriterna.

Avd 2. Jag tycker att 12 Tamil Image övertygade senast och från samma läge men 500 meter längre så blir han min tipsetta. 2 Tjacke Gold, 1 Carmen Launcher, 6 Västerbo Lescure och 7 Chili Ås är väl de som närmast kan hota.

Avd 3. 4 Crown Kemp var lysande senast och det finns ingenting som talar för att han skall vara sämre idag. Om man inte spikar så garderar man med 1 Order By Fax, 3 Intoxicated och 2 Andaloux. Jag väljer att spika 4 Crown Kemp.

Avd. 4 Här är experterna ense om att 6 Lovely Lidob är hästen att slå. Jag är inte lika säker eftersom det handlar om lägsta klassen och Daniel Olsson lär väl i vanlig ordning gasa för att komma till ledningen vilket kan straffa sig när det drar ihop sig. Jag garderar med 2 Going Southwind, 4 Lill Egon och 5 Staro Camp David

Avd 5. Jag har svårt att bestämma mig för om tilläggshästarna skall plocka in tillägget. Om de klara det så vinner nog 15 Kan Du Candy. På startfållan räknas 5 Ina Tilly, 3 Victoria Island, 11 Mellby Ready och 9 Malabara i första hand. 13 Ninia De Mortree är en kuse som jag gillar och jag offrar ett streck på henne med.

Avd 6. 1 Quarcio Du Chene är en kanon och spekulationerna om att han skulle bli över från start är bara att glömma. Förra året höll han ut Arras från samma läge. Det jag fruktar mest är att han skall bli het och oreglerbar och den här gången handlar det om full distans. Nurmos låter uppåt på 3 Bob Hope och det är väl dags för Jorma att vinna första V75-segern snart? Vid gardering streckas även 9 Rocket Power och 7 Teaser Elegance.

Avd 7. Dagen avslutas med ännu en spikkandidat. 5 Orso torskade visserligen senast, men han fick ett svårt lopp och banan passade nog inte heller. Det finns några bra emot så han måste vara helt på topp för att vinna. 3 Superior Ås och Cash Vinning Vita övertygade senast och kan nog slå Orso med bättre löpningar. Jag släpper inte heller 10 Leading Lantern som vinner lopp när som helst.

Inga kommentarer: