onsdag, mars 11, 2009

Tandvård i Thailand

Under de senaste sju åren har jag inte behövt anlita någon tandläkare i Sverige. De första åren i Thailand hade jag en tandläkare i Phuket Town som jag var riktigt nöjd med. Han fixade tandsten och gjorde även några lagningar, bland annat satt han in en stifttand. Detta till priser som vida understiger det svenska tandläkare begär.
Sedan vi flyttade upp till Surin har det varit svårare att hitta en tandläkare som man känner förtroende för.
Den första jag anlitade var ett riktigt stolpskott och hennes filosofi verkade gå ut på att använda billigaste material, hinna med så många som möjligt och ta ut så mycket som möjligt av farangerna. Det blev bara ett besök hos henne. Hon avsåg att laga ett hål i en hörntand med amalgam, vilket jag ifrågasatte medan jag satt i stolen. Jag visste ju att hon borrat färdigt så några repressalier var jag inte orolig för. Det slutade med att jag lämnade mottagningen med en uppborrad tand och åkte till en annan tandläkare som la i en fyllning av komposit.
Det fungerade bra hos henne från början och när det handlade om tandsten. Men jag fick en känsla av att hon fuskade med undersökningarna vilket bland annat fick till följd att jag åkte på två rotfyllningar. Den senaste påbörjade hon två månader innan vi åkte till Sverige före jul men trots åtta besök lyckades hon inte slutföra behandlingen Det blev en provisorisk lagning och slutförandet skulle ske när vi kom tillbaks. Nu ville det sig inte bättre än att fyllningen lossnade innan vi åkte tillbaka till Thailand. Det bästa jag kan säga om den tandläkaren var att hon hade väldigt snygga tandsköterskor.
Nu är jag inne på det tredje försöket och han har i måndags påbörjat slutfasen på rotfyllningen, och som lök på laxen så måste han fixa till en ny stiftand. Det kostar 12000 bath men jag tröstar mig med att det kostat många gånger mer om jag gjort det i Sverige.Nästa besök är inbokat på söndag klockan 18.00!

Inga kommentarer: