måndag, mars 30, 2009

Tandbehandlingen går vidare...

I morgon är det tandläkarbesök igen. Nu handlar det om att forma stifttanden. Det blir att sitta där, försvarslös i stolen, med någonting som liknar gubblera i käften. Jag gruvar mig redan. Att jag gruvar mig beror inte enbart på vad det kostar utan vad han håller på med i min mun. Jag är medveten om att jag betalar en annan taxa än infödingarna gör men jag accepterar det bara jag slipper ranta runt hos tandläkarna varje vecka.
Problemet här är att man får en tid för behandlingen och sedan sitter man där och väntar, klockan går och det blir tio minuter, tjugo minuter, trettio minuter och då, precis då håller jag på att explodera. Händer det inte idag så kanske det händer i morgon - är parollen.
Jag provar att prata thailändska med honom men han begriper ingenting – säger han. Han talar engelska med mig men jag begriper inte heller – säger jag.
Han talar thailändska med Yaya, Yaya talar engelska med mig och jag svarar på engelska och Yaya översätter till thailändska. Det är nästan obeskrivbart. När stifttanden är klar blir det nog tandläkarbyte igen..

Inga kommentarer: