De senaste veckorna har jag haft anledning att försöka sätta mig in i det Thailändska utbildningssystemet.
Detta främst med anledning av att två av barnen nu har genomfört utbildningen till en viss nivå och skall läsa vidare på nästa nivå.
Det är inte helt lätt att förstå hur det hela fungerar med en blandning av statliga, kommunala och privata skolor på alla nivåer.
I större städer finns förskolor (preschools) för barn i åldrarna 3-6 år. Förskolorna drivs i kommunal eller privat regi.
Det vi i Sverige kallar för låg- och mellanstadier benämns här primärskolor och omfattar årskurserna ett t o m sex för barn i åldrarna sju till tolv år. Primärskolorna är statliga, kommunala eller privata.
Nästa nivå är sekundärskolorna som omfattar det som motsvarar vårt högstadium (årskurs 7-9) samt vår treåriga gymnasieutbildning.
Utöver dessa skolor så finns ett antal specialinstitut och internationella skolor som till övervägande del drivs i privat regi. Sekundärskolorna är statliga, kommunala eller privata.
Efter att ha genomfört utbildningen i sekundärskolan kan man ansöka till universitet och högskolor på olika platser i landet.
Det finns ett relativt stort utbud av internationella universitet och högskolor, privata universitet, tekniska högskolor, lärarutbildningar och utbildning av läkare, tandläkare och sjuksköterskor samt andra yrkeshögskolor.
Mijo är 19 år och har gått ut en privat sekundärskola och ansöker nu till några olika universitet. Precis som i Sverige så är det betygspoängen som är avgörande vid intagningen. Hon har mycket bra betyg så hon kan sannolikt välja var hon vill börja.
Rem har gått ut en kommunal primärskola och vårt önskemål är att han nu får börja på samma skola som Mort. Dels är det en bra skola dels är det praktiskt för vår del, att barnen kan åka till och från skolan tillsammans och att ha lov vid samma tider. Mort går på en statlig, mycket attraktiv sekundärskola där intagningskraven är hårda.
I lördags genomfördes en test av de sökande, någonting i stil med vårt högskoleprov men på en lägre nivå. Det var ca 1200 förväntansfulla elever som genomförde testet.
180 platser står till förfogande vilka tillsätts efter testresultatet.
20 platser tillsätts av andra skäl, som t ex att man har syskon i skolan, föräldrar som arbetar utomlands eller andra ömmande orsaker. Det är skolans rektor som tillsätter dessa platser efter att ha värderat föräldrarnas argument.
Det är inte helt fel att i samband med argumentationen medföra en eller två flaskor av den skotska nationaldrycken som en gåva till rektorn.
Att dessutom erbjuda sig att betala en viss ”serviceavgift” till skolan är en insats som skapar gynnsammare förutsättningar för ett positivt beslut.
I dag offentliggjordes listorna på dem som antagits och Rem börjar den 12 maj!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar