tisdag, mars 17, 2009

Livet är bra härligt...

Nu har vi en ganska behaglig temperatur här. Värmeböljan försvann i samband med åskvädret förra veckan. I dag visar termometern 31.2 grader och luftfuktigheten ligger på 79 %. Det är riktigt angenämt att sätta sig i vilstolen på gräsmattan och läsa en god bok. Att dessutom kunna njuta av det porlande ljudet från vårt lilla vattenfall är också ganska rogivande. Det händer att jag slumrar till, men så fort det kommer ett ljud som på minsta vis påminner om en snarkning från mig, så har jag en blöt hundnos i ansiktet.
”Infödingarna” bara ruskar på huvudet åt en tokig farang som frivilligt sätter sig i solen för att få lite färg på kroppen. Nä, här skall man helst ha samma färg som ett blekt underlakan. Det är lite status att vara så vit som det bara går. Men vem bryr sig, huvudsaken att man trivs.
Bär och frukter i trädgården börjar mogna och i dag så skar vi ned en bananstock. Limefrukterna är också på gång liksom en annan frukt som jag varken vet vad den heter eller hur den smakar. Pepparbuskarna har nästan blommat färdigt och vill det sig så kan vi nog skörda innan vi åker till Sverige i sommar.

Man anar en viss kontrast mot förhållandena i Sverige, framför allt när man får mail av vilka det framgår att snövallarna nu börjar anta proportioner som gör det svårt för snöslungorna att fungera.
Kamrat Sten som bott ett halvår i Kata på Phuket åkte hem till Mora förra veckan. Jag har inte hört något från honom sedan dess. Kan man misstänka att han är fullt upptagen med åkarbrasor?

För att avrunda det hela – livet är gött och det är härligt att vara så privilegierad som man är.

Inga kommentarer: