tisdag, mars 24, 2009

Då kör man ett år till....

I dag har jag betalt skatten för min motorcykel. Här får man själv hålla reda på förfallodatum både vad gäller skatt och försäkring, det kommer inget så enkelt som ett inbetalningskort på posten.
I år var det inte heller problemfritt att betala, något problem var det men det tog en stund innan jag förstod att motorcykeln måste kontrollbesiktas och godkännas då den nått den aktningsvärda åldern om fem år.
Det gick dock snabbt och smärtfritt eftersom besiktningen genomfördes i samma byggnad. En kort blick och en klapp på sadeln, sedan var det klart.
Där fick jag en förklaring till alla skraltiga fordon som trafikerar vägarna i Thailand. Kanske en kritisk blick, en spark på däcket, en klapp på taket och en liten ”serviceavgift”, vad vet jag?
100 bath för besiktningen och 100 bath för skatten, det tycker i alla fall jag att det är som hittat.

Inga kommentarer: