onsdag, december 30, 2009

Inte helt utan krångel…

Som jag befarade så blev det lite besvär med Folksam när det gäller utbetalningen av ersättning för förseningen som vi drabbades av i Wien. Trots att jag skickat in flygbolagets förseningsintyg och boardingkorten så var man inte nöjd.
Man ville även ha bokningsbekräftelse med uppgift om resans grundpris, resplan och ett intyg som visade ordinarie ankomsttid i Bangkok.
Handläggarens namn och telefonnummer framgick av brevet från Folksam och nyfiken som jag är ringde jag upp för att få reda på vad resans grundpris hade för betydelse i sammanhanget samt vad som menades med resplan.
Nu för tiden är det inte mycket som förvånar en men här fick jag dock anledning att höja ögonbrynet en aning. Handläggaren hade nämligen gått i pension – två dagar efter det att hon skickat brevet till mig. Men det fanns fler på avdelningen för kortförsäkringar så efter en längre diskussion med en dam så var vi till slut överens om att frågan om grundpriset inte var relevant i sammanhanget och att man kunde utläsa resplanen från boardingkorten. Ordinarie ankomsttid till Bangkok hade med ersättningens storlek att göra och den var inget problem att hitta på Internet. Så till slut var vi överens och damen skulle skicka ersättningen till mitt konto omgående, 700 kronor per person, totalt 1400 kronor.

Så förutom ett dygn på Hotel Hilton i Wien med frukost, lunch och middag på flygbolagets bekostnad fick vi 1400 kronor cash också. Vi hade inte bråttom så vi tycker att det är helt okay.

Inga kommentarer: