söndag, maj 20, 2012

Nu börjar det närma sig....


I torsdags var vi och kollade på om det börjat gro på risfältet och det såg bra ut efter vad jag kunde bedöma. Nu gäller det att det börjar regna så skall det väl vara dags att skörda någon månad efter det att vi återvänt nästa gång. För tillfället så används paraplyerna mer som ett skydd mot solens strålar än som ett sätt att hålla sig något så när torr när himlens portar öppnar.
Nu behövs det regn....

Nu kommer resan till Sverige allt närmare och mycket handlar om vad som skall göras och inhandlas före avresan.
Själv har jag provat ut nya glasögon och de blev mer än dubbelt så dyra än vad jag räknat med. På köpet fick jag dock en batteridriven glasögontvättare (ja, det finns faktiskt sådana) och en påse frukt!
Frukt och glasögontvättare.
I slutet på förra veckan hade jag bland andra inköp inhandlat en enlitersflaska Dewar’s ”White Label” blended scotch whisky för att ta med till Sverige. Den var emballerad i en kartong och när jag kom hem och lyfte kartongen ur plastkassen så gick botten ur kartongen vilket fick vissa konsekvenser. Eftersom detta skedde på en bänk med en skiva av sten så slutade den häftiga kontakten mellan flaskan och skivan med att botten gick ur flaskan också. Det hela resulterade i ett kök fullt av glassplitter, whisky på både golv och väggar samt en doft av whisky som satt i mer än två dygn. 
Hustrun brukar ha lätt för att kommentera när jag gör bort mig eller fumlar till det (vilket inte händer alltför ofta) men den här gången sa hon inte ett ord. Hon kanske kände på sig att det inte var läge att komma med några putslustiga kommentarer när jag stod där med en kartong utan botten i handen och resterna av en whiskyflaska spridda över hela köket.
I år blev det ingen Dewar's till Sverige
I fredags åkte hon till Bangkok med en väl tilltagen shoppingkassa och jag hoppas att hon handlar det som skall handlas så att vi slipper det nästa vecka. Jag är nämligen ganska dålig på att vara smakråd vid klädinköp.

Så under helgen har jag varit gräsänkling och haft det lugnt och skönt. Jag kunde koncentrera mig till hundra procent på V75:an och DD:n på Gävle och det gav önskvärt resultat. Men det var inte mycket att skriva hem om då det blev den lägsta utdelningen på V75 i år. Men bättre till än ifrån då det har varit en tung vår på det området.

Inga kommentarer: