fredag, maj 11, 2012

Under attack....


Det finns gott om småkryp här borta. Myror är det speciellt gott om och de finns i alla varianter. Stora, små, röda, svarta, utomhus och inomhus och de sistnämnda är speciellt irriterande då de kan dyka upp var som helst i huset. Det mesta i matväg, utom det som förvaras i kyl- och frysskåp måste man förvara i plast- eller glasburkar med tättslutande lock annars är det kört.
Man kan inte lämna ett saftglas eller läskburk någon längre stund utan att det blir fullt av myror. Det handlar inte om enstaka myror utan om organiserade intrång av arméer av de små krypen. De utrotningsåtgärder vi provat har bara hjälpt en kort tid och sedan upprepas proceduren.  
I går hade vi bestämt oss för att äta lassange då vi hade en ask med plattor kvar som jag tänkte göra slut på innan vi åker till Sverige. Lassangeplattor kan man aldrig vara säker på att få tag i här utan det har jag för säkerhets skull tagit med från Sverige så de har ett visst värde.
Ugnen var ställd på 225 grader, köttfärssåsen stod och puttrade på spisen liksom ostsåsen alldeles bredvid och jag hade även smort en ugnssäker form så det var bara kvar att ta fram lassangeplattorna.
Asken var oöppnad men jag anade oråd då det skramlade oroväckande mycket då jag ruskade på asken. Att myrorna haft ett stort röjar-party bekräftades då jag öppnade asken och drömmen om lassange till middag tvärdog. Resterna av myrpartajet och ostsåsen förpassades till soptunnan men som tur var så hade vi spagetti hemma så det blev till att koka upp en kastrull av detta alternativ och det är ju inget fel på spagetti och köttfärssås heller.

Inga kommentarer: