lördag, april 19, 2008

Olympiatravet på Åby

Nu börjar storloppssäsongen med finalen i olympiatravet. Omgången ser tämligen enkel ut, med klara favoriter i de flesta loppen. Jag håller för troligt att det inte blir någon större utdelning. För min del så står jag över den här gången. Trots det ger jag mina tankar offentlighet

Kommentarer, lopp för lopp.

Avd 1. Jag tror att Takter inleder omgången med 5 Fama Currit. För de som letar motspel så kan streck för 1 Foretta och 2 Emotional Dust vara ett alternativ. 3 Joy Ås verkar fortfarande leta efter den där riktiga toppformen.

Avd 2. 12 Carmel fick ett hårt lopp senast och det kan sitta i benen (konstig matchning, hästen gör sin tredje start på tre veckor). Läget är också sämsta tänkbara. 5 Leading Lantern är en bättre vinnare (barfota runt om) och en chansspik. 8 Saviola blir bortglömd i dag och kan vara en fidus om han hamnar rätt i loppet.

Avd 3. Olympiatravets final vinner Åke Svanstedt med Torvald Palema efter att ha tagit ledningen, släppt till 2 Adams Hall och speedat ner denne via open stretch. Svårare är det inte.

Avd 4. Här startar också en spikkandidat. 3 Västerbo Traveller kan leda från start till mål. Garderingsbuden heter 6 Bambino Launcher, 7 Temanyl, 8 Tradewind D. och 10 Elin´s Pride. Stallet verkar uppåt på 12 Krångel men läget….

Avd 5. 6 Coktail Zon kan också vara ett enkelstreck, men motståndet är av en annan kaliber än senast. De som skall försöka göra livet surt för Jörgen Westerholm är i första hand 1 Fast Tilly och 12 Conrads Garland. Kusk i form är Clas Sjöström och han kör 10 Foreign Life, men läget avskräcker.

Avd 6. Det här loppet står mellan 2 Turn Around och 10 Golden Tilly om inget speciellt inträffar. Närmast sörjande är 1 Livi Barcelona, 7 Cadeau K. och 9 Global Investment.

Avd 7. Dagen slutar som den började, med en Takterseger. Jag har mycket svårt att se 6 Go On Pale förlora detta race. Vid kraftigt överpace kan 10 Master Växus komma med en rökare på slutet och bli tvåa. På Goops hemsida kan man läsa att det ryktas om att Go On Pale har problem med en hov. Kommer hästen till start så förutsätter jag att det inte finns någon substans i ryktet.

Sammanfattningsvis så finns det minst fyra-fem allvarliga spikförslag och några lopp som man låser med 2-3 garderingar.
Själv spelar jag en tvilling på Åkes tre hästar i avd 3 och spikar Go On Pale på Dubbeln.

Inga kommentarer: