lördag, april 05, 2008

V75 på Eskilstuna

Det blev inte bättre än två femmor senast. Förhoppningsvis sätter jag sjuan den här gången i stället.
Omgången körs på Eskilstuna och där har man ”open stretch” vilket kan göra att startrusningarna uteblir och att tempot hålls nere. Det är odiskutabelt en nackdel för de hästar som inte finns med i täten då det drar ihop sig. Därför bör hästar med bakspår hanteras försiktigt.
Det ser väl inte alldeles lättlöst ut och med en eller annan skräll så skjuter utdelningen i höjden.

Lite om mina idéer, lopp för lopp.

Avd 1. Örjan Kihlström kan välja att köra i spets med 1 Barfine Player eller att släppa. Väljer han att köra i spets så har han 9 Satisfied Hornline i rygg när de svänger in på upploppet och hon kan gå en riktig kortspeed. Om han väljer att släppa så kan 4 Emotinal Dust eller 5 Foretta få ta över. I det läget kan Örjan utnyttja open stretch. Jag tror på det första alternativet och väljer att gå kort. 1 Barfine Player, 5 Foretta och 9 Satisfied Hornline får räcka.

Avd 2. Här gäller en eller många. Det är ett koppel av hästar som aspirerar på förstapriset. Att det är voltstart underlättar knappast. 1 Sobel Alex, 2 Caddie Comet, 4 Decarone, 5 Karl Johan Palema, 6 Conrads Galan och 8 Mr Big Step är väl de hetaste buden.
4 Decarone kan få problem med spåret och 8 Mr Big Step kan bli instängd från sitt läge. Jag har 6 Conrads Garland som vinnare men varnar kraftigt för 2 Caddie Comet och 5 Karl Johan Palema även om de har svåra spår. Här är det garderingar som gäller om man inte chansar och spikar 6 Conrads Garland.

Avd 3. 3:e uttagningen till olympiatravet håller inte samma klass som förra veckan. Trots det så får man beteckna det som ett topplopp. Jag tror inte att 1 Giant Superman kan hålla upp ledningen. Den tar 8 Torvald Palema, trots 8:e spåret. 2 Lugdunum stressar upp sig och galopperar. 4 Acclaim kan inte vara med från start och är redan med i finalen – varför köra för annat än en slant? 5 Adams Hall kanske får överta ledningen från 8 Torvald Pakema och på så sätt bädda för en dubbel Svanstedt? 6 Colombian Necktie kan man aldrig räkna bort. 9 Triton Sund kan välja rygg på 1 Giant Superman eller 2 Lugdunum, lika illa i båda fallen. Är analysen riktig så räcker det med tre streck på kupongen. Min vinnare är dock 8 Torvald Palema. En tvilling på Svanstedts hästar kanske inte är helt bortkastat.

Avd 4. Förra veckan trodde jag på 7 Gidde T.H. men han har problem med travet och det fordras en förbättring om han skall vinna. 1 Ciel De Provence skall gå utan skor och ”kan inte missa ledningen” säger tränaren. 6 Fearless Kemp kan kanske utnyttja springspåret till en bra position? 9 Simb Tyrant får rygg på 1 Ciel De Provence och kan spurta ned denne via open stretch. 10 Beretta Avanti har fyra raka i programraden och trots bakspår skall han inte räknas bort.
Jag tippar en fräckis som vinnare, nr 9 Simb Tyrant ( en 5 %are). Det är dock ett garderingslopp och vill man vara kvar så målar man på eller också chansar man med fyra streck.

Avd 5. Det var länge sedan jag bestämde mig för att alltid spika Järvsöfax när han är med på V75. Även om det känns lite tveksamt nu så står jag fast vid mitt beslut. Garderar man så är det 10 Moe Odin och 9 Moe Brage som gäller. 1 Lomme Kongen och 2 Bokli Eld har tveksam form men kan överraska om bakspårshästarna kommer bort. Jag har en känsla av att många garderar idag.

Avd 6. 11 Carmel verkar bli favorit vilket jag inte köper helt ut. 1 Saviola kom bort senast och kan få revansch nu. Han kan vara gynnad av distansen men hämmad av spåret då han inte kan hålla ledningen. Jag tror dock att Thomas Uhrberg lotsar ut honom i andra spår ganska omgående. 3 Janitor och 5 Hey Mr Millionere är alternativa garderingar. 2 Orso har sina förespråkare men jag sätter frågetecken för distansen. Till dagens kantboll utnämner jag 8 Incognito som är mäkligt bortglömd. Jag skippar favoriten och streckar fyra. Mest tror jag på 1 Saviola.

Avd 7. Enligt experterna så handlar det om ett tvåhästarslopp, 4 Megaman Neo och 6 First On Line sec. Jag är inte lika säker och tycker att 7 Lindy Later med dokumenterad form har minst lika stor chans. 8 Prestige är nog bästa hästen men läget avskräcker. När skall det lossna för Timetosaygoodbye och när skall 5 Jojo Orly få ett lopp där han kan utnyttja speeden?
11 Master Växus skall inte heller räknas bort trots läget, han kan få loppet och se till att utdelningen skjuter i höjden.

Ja, svårare är det inte. Nu är det bara att ta rygg, njuta framför TV:n och hämta ut degen. Eventuella klagomål eller reklamationer är bara att glömma. Lycka till.

Aftonbladet häcklar Åke Svanstedt för att han inte lämnar ”gratistips” till media. Under rubriken ”Kuskintervjuer” påtalar man detta. Rent löjligt enligt min åsikt, kuskintervjuerna saknar helt värde. En del tror att de kan vinna med vad som helst medan andra ligger omotiverat lågt. I ett lopp kan tre, fyra kuskar lova att köra för spets och när starten går så backar de ned! Jag vill påstå att kuskintervjuerna inte fyller någon funktion så låt de som vill, ringa på Åkes telefon.

Inga kommentarer: