lördag, april 12, 2008

V75 på Gävletravet den 12 april

Jag blev lite övermodig i lördags. Att utelämna Björn Goop gör man inte ostraffat, det borde jag veta.
Järvsö Fax visade att han har gjort sitt i de större sammanhangen och får nog det kämpigt att passera Sabin och Almsvarten då det gäller antalet segrar under karriären.
Jag hoppas J O Persson har det goda omdömet att han inte tar ut honom i de värsta sällskapen i fortsättningen. Men fan tro´t.
Nu hade ingenting någon betydelse för mig då jag missade inlämningstiden för V75. Ok, jag erkänner; max fem rätt med flax.
Själv tycker jag att jag hade lite otur i uttagningen till olympiatravet där jag hade lirat en tvilling på Svanstedts hästar.
Men som sagt, nu är det nya lopp som gäller och så länge det finns lopp så finns det hopp. Dagens omgång körs på Gävletravet och ser på förhand ganska enkel ut. Jim Frick vinner ofta lopp på Gävletravet, så och i dag?

Lite om mina idéer, lopp för lopp.

Avd 1. Örjan Kihlström lär bli storfavorit med 3 Carmel efter förra veckans uppvisning. Nästa vecka går finalerna och Carmel är redan klar, så jag tror inte att Örjan jagar livet ur hästen för att vinna idag. Motstånd saknas inte heller. 1 Lea är en typisk frontrunner och lär göra allt för att försvara ledningen och kan därmed vara hästen att slå. 2 Premier League kör också för ledningen och det är möjligt att han är snabbare ut än Lea. 4 Catch The Flax har form och klass och kan eventuellt profitera på spetskörningen mellan Lea och Premier League. 6 Arnie´s Super Fly och 7 Jumbo Mumbo utnämner jag till outsiders. Det finns anledning att gardera favoriten enligt min uppfattning.

Avd 2. Ett stolopp och det vet vi ju hur pålitliga ”kärringarna” är. 2 My Golden Key har fyra raka men möter nu ett vassare motstånd än tidigare. 6 Edenie får väl ses som förste utmanare. 3 Evita Launcher, 4 Lady´s Photo och 9 La Bella Still kan inte heller räknas bort. Kan vara läge att helgardera men min vinnare heter 6 Edenie.

Avd 3. Strykningen av Camilla Highness ställde till det. Helt plötsligt blev loppet vidöppet. 5 Spring Ray var en besvikelse senast och bör kunna bättre. 2 Robinson Starlight lär hålla upp ledningen och kan bli svår att fånga in. Om 10 Digger Crown är i form bör han tugga ner det här motståndet. Bakspår och avsaknad av lopp i kroppen gör att det är chansartat att spika honom, men….

Avd 4. Så var det dags för ”Isbjörnarna” igen, den här gången utan Järvsö Fax. 10 Moe Tor är kanske bästa hästen men läget inger farhågor. Vad kan 1 Spangmigutten med Torbjörn Jansson? Kuskförstärkning som gör hästen minst 20 meter bättre.
6 Vimseld räknas också från startfållan. 12 Viggvar och 14 Lundås Emelie (barfota enl förhandsinfo) är bra nog att blanda sig i slutstriden. Får Lundås Emelie spara speeden till 200 kvar får vi nog inkassera en svensk seger. Fyra – fem streck bör räcka.

Avd 5. 11 Golden Tilly har ett svårt läge, vilket även 8 MeadowZoot har. Det kan bädda för någon annan. 6 Between The Sheets och 2 Chief Boy utmanar i första hand. 1 Turbo Later räknas på läget. Jag garderar, men går kort.

Avd 6. Dagens mest öppna lopp enligt mitt förmenande. Tränaren har spikat 5 Coktail Zon på sitt system i ”Fem tippar V75”. 2 Rasmus Eme har visat fina fartresurser på slutet och 8 Temanyl kommer inte att göra bort sig trots läget. 1 Electra Bark står bra inne på pengar men kan bli fast på innerspåret. 3 Terribble Trick och 11 Fast Marke skall kanske också nämnas. Här gäller en eller många.

Avd 7. Jim Frick avslutar dagens V75:a genom att leda från start till mål med 1 Simb Luke. De som jagar är i första hand hästarna 10, 11 och 12.

Inga kommentarer: