måndag, oktober 12, 2009

V75-tippning med förhinder

Vis av tidigare erfarenheter så var det inte helt utan farhågor att komma tillbaks efter dryga fyra månader. Nu visade det sig dock att det endast var några småsaker som måste åtgärdas. Däremot blir det fråga om storstädning typ ”Swedish clean” ganska omgående.
Under lördag förmiddag försvann strömmen, vilket inte brukar vara något att oroa sig över. Men nu höll jag på med V75-tippandet och då är Internet ett måste. Det första jag brukar göra är att utesluta att vi har ett internt problem i huset, så och denna gång.
Det visade sig snabbt att problemet var vårt, d v s mitt. Huvudsäkringen hade löst ut – för två månader sedan och sedan hade det inte gått att återställa den.
Våra unga förmågor hade dock funnit råd, här går man inte bet om TV:n slutar fungera, vilket den gör vid strömavbrott. De hade försökt återställa säkringen men så snart man släppt den så utlöste den på nytt. I stället för att kalla på en elektriker hade en liten plastask placerats på ett sätt som gjorde att säkringen inte kunde utlösa.
Det som nu hänt var att asken lossnat, säkringen utlöst och strömmen försvunnit. Jag försökte åtgärda felet men sannolikt är det något i säkringens återställningsmekanism som gått sönder och att få hit någon elektriker med kort varsel var bara att glömma.
Hade konstruktionen fungerat under en månad så får nog felavhjälpningen anstå till efter helgen, så jag spände säkringen, satte dit asken och fortsatte med V75 tippandet.

Inga kommentarer: