Många thailändare ser gatan eller vägen som en del av deras egen mark. Vid bröllop och begravningar är det inte ovanligt att man ockuperar en del av vägbanan och sätter upp ett tält för servering och underhållning. När riset skördats så lägger man ut ett nät på vägen där man fördelar riset för att det skall torka mot den varma asfalten (bilden är tagen vid ett tigare tillfälle).
I samband med byggnationer och liknande förekommer det att man helt sonika tippar sand eller makadam på vägbanan utanför sitt hus.
Så hade man gjort i vårt villaområde också, en stor grushög i den ena körbanan och inga som helst varningsskyltar. Då det dessutom saknas gatubelysning utgör sådana tilltag riktiga trafikfällor. Här slutade det med en katastrof, en ung kille på motorcykel körde rätt in i grushögen vid 22-tiden i går kväll. Enligt dem som kom till platsen först hade han flugit 8-10 meter när det blev tvärstopp i grushögen. Ingen vet om han hade strålkastaren tänd eller om han körde väldigt fort men någon hjälm hade han inte – det var ju på kvällen och då är det inga poliskontroller. Han visade svaga livstecken då han lastades på en pickup för transport till sjukhuset men var vid framkomsten död.
Som svensk tycker man ju att den som äger grushögen har ansvaret för det inträffade. Men här är det inte självklart på något vis, de flesta verkar rycka på axlarna och tycka att det var tur att det inte hände dem själva.
I samband med byggnationer och liknande förekommer det att man helt sonika tippar sand eller makadam på vägbanan utanför sitt hus.
Så hade man gjort i vårt villaområde också, en stor grushög i den ena körbanan och inga som helst varningsskyltar. Då det dessutom saknas gatubelysning utgör sådana tilltag riktiga trafikfällor. Här slutade det med en katastrof, en ung kille på motorcykel körde rätt in i grushögen vid 22-tiden i går kväll. Enligt dem som kom till platsen först hade han flugit 8-10 meter när det blev tvärstopp i grushögen. Ingen vet om han hade strålkastaren tänd eller om han körde väldigt fort men någon hjälm hade han inte – det var ju på kvällen och då är det inga poliskontroller. Han visade svaga livstecken då han lastades på en pickup för transport till sjukhuset men var vid framkomsten död.
Som svensk tycker man ju att den som äger grushögen har ansvaret för det inträffade. Men här är det inte självklart på något vis, de flesta verkar rycka på axlarna och tycka att det var tur att det inte hände dem själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar