lördag, mars 22, 2008

Påsksmällar på Rommetravet?

Påsk och spel på hästar har varit en bra kombination för mig under årens lopp. Av tradition så brukar Romme eller Rättvik stå för arrangemanget och i år så kör man på Romme. Tittar man tillbaka så kan man se att det inte blivit några jätteutdelningar på V75. Den högsta utdelningen ligger strax över 300 000 kr
I år har jag lite feeling för att det kan bli några riktiga överraskningar, därav rubriken.

Lite om mina idéer, lopp för lopp.

Avd 1. Under normala förhållanden så skall 6 Simb Sneaker ha en mycket bra chans att vinna det här. Jag bjuder på två riktiga kantbollar i form av 2 Karl Johan Palema och 5 Ozzy Osbourne. Loppet är öppet så att gardera känns inte helt fel.

Avd 2. Här blir 2 Sprite Ås favorit med all rätt, en sex-åring som debuterat sent men vunnit samtliga starter. Men nu är det V75 som gäller och då kan det bli värre. Själv garderar jag med 5 Elin´s Pride som körs av bergsåkerstränaren Per Linderoth. Jag går kort och sparar strecken till svårare avdelningar.

Avd 3. Gulddivisionen är en riktig höjdare och jag tror att det kommer att avgöras i starten. 3 Jetstile kanske utmanar 1 Jaded om ledningen. Jag tror dock inte att han tar en längd på denne så det blir nog inte någon ”tokkörning” från början. 6 Colombian Necktie lär gå tidigt men det skall mycket till för att han skall slå Jaded från utvändigt ledaren. Skruvas tempot upp där framme så finns det några bra spurtare där bakom.

Avd 4. Dubbelcupens final ser svårlöst ut om man inte går på favoriten 10 Moe Tor som övertygat på slutet. Det finns dock risk att det kan bli trafikproblem från innerspåret på tillägg. 13 Bles Hövding är väldigt lite streckad och rensar friskt vid vinst. På startfållan tror jag mest på 5 Amor Even, men jag tror att de får svårt att hålla undan för tilläggshästarna.

Avd 5. Lärlingslopp är alltid lärlingslopp och ofta körs det lite överoptimistiskt. 2 Aleva Käll, 3 Lea, 4 Fia Fiktiv, 5 Shakira Trot, 6 Ninia De Mortree och 10 Miss Muzzle är duktiga hästar och körs av erfarna lärlingar. Min vinnare är 2 Aleva Käll, men det krävs garderingar för att vara säker. En helgardering kan kanske vara på sin plats.

Avd 6. Här startar en av mina favorithästar, 3 Golden Tilly. 1 Giddman står hårt inne i loppet, 4 Super Easy har tre raka, 6 Gordonia Dag får Björn Goop i jollen, 8 Livi Barcelona har kapacitet för vinst men ett svårt utgångsläge, 10 Troubadour S har gått bra i Norrland. Ja, det är bara att välja och vraka om inte 3 Golden Tilly faller på läppen.
Avd 7. Här fick vi två sena strykningar och 7 Lindy Later som favorit köper jag inte rakt av. Det finns några startsnabba innanför som kan ställa till det. Jag varnar kraftigt för 5 Taylor Made och 8 Blue Canyon. Kantbollarna heter 4 Davidov och 1 Totti Bob.

Inga kommentarer: