måndag, mars 21, 2011

Hua Hin, dag 1...

Jag vaknade vid sjutiden i morse och kunde notera att det såg ut att bli en fin dag. Efter många om och men så fick vi liv i ungarna också och kunde avnjuta en alldeles utmärkt frukostbuffé i matsalen.
Efter frukosten drog jag på mig träningskläderna och körde ett pass på beachen. Allt var sig likt, hästar, lågvatten och nasare på stranden. Det blev ungefär nio kilometer i tungsprungen sand.
Efter en kortare återhämtning så åkte vi upp till Tropical Hill II för att kolla in Kents och Suns fritidshus.
Efter några telefonsamtal för att få vägen bekräftad (det var inte lätt att hitta) så kom vi fram till slut. De har ett hus i ett jättefint område strax nedanför ett högt berg, omgärdat med en hög mur och bevakat av vakter i det land som de flesta av oss kallar för leendets land.
Inom området finns bland annat en liten affär, en pub som också fungerar som klubblokal samt en pool. Området är ganska stort och det bor människor från flera europeiska länder där. En del bor där året runt medan andra, som Kent och Sun, nyttjar huset någon eller några månader per år.
Jämfört med svenska förhållanden så fukar det som en bostadsrättsförening.
På kvällen blev vi hämtade av Kent och Sun för vidare befordran till en liten exklusiv italiensk restaurang i utkanten av sta’n. Maten var helt okay och servicen var det inte heller något fel på men när man måste betala 240 bath för en stor flaska Chang beer och en halv förmögenhet för en föga märkvärdig måltid så drar man öronen åt sig.
Jag är inte snål, men här kändes det som om man kastade pengarna i sjön (och det kan man väl göra någon gång). Man äter mat med samma kvalité och smak samt öl för halva priset på de flesta av restaurangerna i sta’n.
Med andra ord, Restaurang Roccia är inte någonting jag rekommenderar. En middag där kostar lika mycket som tre middagar på vilken annan restaurang som helst inne i sta’n. Jag har full förståelse för att det var glest besatt med gäster. Nu uttryckte jag mig lite diplomatiskt, vi var de enda gästerna den här kvällen.
I vilket fall som helst blev vi mätta och belåtna och vi avslutade kvällen med en Cuba Libre på vårt hotell.

Inga kommentarer: