Så är då Songkran över för den här gången sedan några dagar tillbaka och man har nu utvärderat polisens insatser och främst då ett speciellt projekt kallat ”Seven days of Danger” som syftade till att rädda liv i trafiken under förra veckan. Detta skedde dels genom en omfattande information dels genom fler poliskontroller än vanligt.
Enligt officiella rapporter omkom 271 personer och drygt 2400 skadades i trafikolyckor. Närmare 39 % av fallen var alkoholrelaterade. Både antalet dödsfall och antalet skadade var lägre i år än under förra året så det är möjligt att man nått resultat genom kampanjen.
Om man jämför med Sverige så omkom där 270 personer i trafikolyckor under hela förra året. I Thailand bor något mer än 60 miljoner människor och varje år dör runt 12 000 personer i trafiken. Om Sverige skulle ha samma höga antal döda i trafiken i relation till befolkningsmängden skulle ca 1800 personer omkomma varje år.
Det finns naturligtvis stora skillnader mellan den Svenska och Thailändska trafikkulturen. Trafikbilden i Thailand domineras av motorcyklar och mopeder med förare som bl a anser att hjälmen är ett nödvändigt ont. Att man framför fordonet i berusat tillstånd är inte heller speciellt ovanligt och här gäller 0,5 promille som gräns. Respekten för och efterlevnaden av trafikregler är också dålig och det är mycket vanligt att man kör på fel sida, pratar i mobiltelefonen under färd och kör mot rött ljus. Åtskilliga förare saknar också körkort eller har lyckats skaffa ett körkort trots bristande kunskaper. Många fordon saknar registreringsskyltar och det är inte ovanligt att man struntar i att betala både skatt och försäkring för sitt fordon heller.
Det är inte ovanligt att man kör med överlastade bilar och det är vanligt att det står en och annan pickup efter vägen med knäckt bakaxel.
Songkran är alltså över och allt har återgått till det normala, vad som nu kan anses vara normalt här borta.
Källa: Road Safety Center Thailand
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar