söndag, november 17, 2013

Ibland kör det ihop sig...



Det blev en stressig helg. Den årliga elefantfestivalen på lördag och Loy Krathong på söndag. Dessutom var det V75 på Färjestad på lördag, så jag fick prioritera. Passande nog så hade Premier League uppehåll under helgen, precis som på beställning kan man tycka.

Loy Krathong är en hyllning till vattengudarna och en botgörelse för synder och firas då det är fullmåne i mitten av november. Det är också vid denna tidpunkt som regnperioden upphör och vi går mot vinter. 

Med tanke på den översvämning som vi drabbades av och åtföljande skador på hus och fordon kände jag inget behov av att hylla vattengudarna så det stod jag över

Hela veckan har staden varit full av elefanter och turister. Elefantägarna går runt med sina djur och säljer matpaket som man kan köpa och mata elefanterna med. Sitter man på en restaurang så får man ca 15 erbjudanden på en timme.

Det hela avslutades i lördags då elefanterna fick visa sin styrka, lydnad och intelligens på stadens elefantstadium. Mellan elefanternas uppvisningar bjöds det på traditionella dans- och musikföreställningar. Sedan avslutades det hela med ett imponerande krigsskådespel där människor och elefanter var klädda i full stridsutrustning under ackompanjemang av explosioner och stridslarm från väldiga högtalare. Skådespelet är en rekapitulation av ett slag mellan Burma och Thailand för hundratals år sedan. 
I vanlig ordning var det marknad och tivoli under hela veckan vilket uppskattas mycket av Thailändarna.

Spåren efter översvämningskatastrofen har nu i stort sett försvunnit och i vårt hus är allt nu återställt. Återstår någon eller några förhandlingsrundor med försäkringsbolagen. Min thailänska fordonspark är också återställd efter att rehabiliterats efter det ofrivilliga doppet. Motorcykeln spinner som en katt och bilen är som ny så mina planer på bilbyte skjuter jag upp tills vidare. Dessutom är jag nu så bra i höften och benet att jag överväger att införskaffa en Harley Davidson istället, om jag hittar något lämpligt objekt.



Inga kommentarer: