onsdag, november 27, 2013

Naivitetens ansikte...



Var går gränsen för hur dum man får vara? Jag har vid flera tillfällen haft anledning att ställa mig den frågan. Inte helt överraskande har det vid så gott som varje gång varit en farang inblandad. Senast igår upplevde jag en sådan situation.

Jag hade handlat på en av stadens supermarkets och var på väg ut från parkeringen. Framför mig hade jag en Honda av lite mindre modell. Plötslig small det bara då en moppe körde in i sidan på den med en rejäl buckla som följd. Ut ur Hondan stormade en ilsken farang och försökte inleda ett samtal med föraraen av moppen. Lika lite engelska som moppeföraren kunde lika lite thailändska kunde farangen. Men det hade ett visst underhållningsvärde och bakom oss tilltog kön av hemlängtande thailändare som likt mig gjort sina inköp.

Jag funderade på att kliva ur bilen och försöka hjälpa till med snacket då jag såg att farangen talade i telefonen. Troligtvis beskrev han situationen för sin hustru/flickvän för han lämnade över telefonen till föraren av moppen, tillika den som orsakat uppståndelsen. Vid det här laget hade det samlats mycket folk i anslutning till olyckan och farangen verkade vädja om förståelse och slog ut med sina armar liksom för att betona att det inte var hans fel. Då hände naturligtvis det jag befarat, killen stoppade telefonen i fickan och drog iväg på moppen.

Efter en något fördröjd utlösning verkar farangen fatta vad som hände och skriker ”TA FAST TJUVEN” och då förstod jag att han var svensk. 

Tyvärr så är vi svenskar allmänt väldigt naiva och godtrogna.

Inga kommentarer: