lördag, april 04, 2009

V75 på Eskilstuna 090404

Det ser på förhand ut att bli en lätt omgång idag. Vi har två stora favoriter som förväntas göra sin plikt enligt alla ”experter”.
Jag är dock inte lika säker som ”experterna”, det kan löna sig att gardera.

Kommentarer lopp för lopp
Avd 1:
2 Ladys Nalle och 7 Giddson blir favoriter. Jag tror att 12 Lill Egon, nu kuskförstärkt, kan vara med och göra upp om det här. Läget är risig, men….

Avd 2: 4 Middle East är ett spikbud och hotet kommer i första hand från 11 Macho Gossip och 7 Ibiza Hornline.

Avd 3: 3 Commander Crown blir omgångens näst största favorit men har ”bara” varit tvåa i de senaste starterna. Experterna tror att Åke Svanstedt skall köra ett prepare med 9 Torvald Palema. Glöm det säger jag, hästen har aldrig känts bättre enligt Åke och han ger inte bort något utan strid. Torvald är väl ändå några klasser bättre än Rocket Power som tog ned Commander Crown senast?

Avd 4: Här kommer omgångens största favorit ut, 11 Järvsöfax. Han svarade för en fin insats senast på Bergsåker och vann relativt enkelt. Försöker man hitta något som talar emot Faxen så är motståndet det hårdaste han mött i år, distansen är 1600 meter och han startar från bakspår. Om jag kommer ihåg rätt så har han förlorat det här loppet de två senaste åren. Jag garderar därför med 7 Moe Odin, 4 Bokli Eld, 9 Mörtvedt Jerkeld, 12 Åsajerven och 6 Feseth Lynet. Läge för en ny rensare eller dumstruten på?

Avd 5: Toppchans för 1 Kan Du Candy oavsett om det blir spets eller rygg ledaren. Jag dubblar dock med 5 Rouge.

Avd 6: Jag tycker 10 Teaser Eleganse möter ett billigare motstånd nu men bakspår på 1600 meter är alltid vanskligt. Jag streckar även 3 Verdi Sund som är värd en seger snart. 8 Beijingman kan man inte heller räkna bort.

Avd 7: I sista avdelningen tippar jag 10 M T Cherokee men med en dåres envishet fortsätter jag att varna för 1 Martin L Sisu, som äntligen fått ett vettigt utgångsläge, samt 4 Leading Lantern.

Inga kommentarer: