torsdag, april 02, 2009

Livet efter detta - för en del....

Thailändare är i allmänhet ett troende folk och många ser fram emot en återfödelse till ett ”bättre” liv.

Att samla andliga meriter är viktigt – både socialt och religiöst. Genom att ge munkar mat, donera pengar till sitt tempel och utöva återkommande troshandlingar hoppas man kunna förbättra sitt öde och få tillräckliga meriter för att minska antalet återfödslar. Man har ett ordspråk som lyder ”tham dii, dai dii; tham chua, dai chua” vilket kan översättas till ”gör gott och ta emot det goda; gör ont och ta emot det onda”.

I Nakhon Ratchasima finns ett tempel som rymmer ett stort antal figurer som alla visar hur livet efter detta utvecklar sig för dem som inte lever ett rättrådigt liv. När vi besökte templet så var det mycket folk och framför allt många barnfamiljer. Man kunde se och höra föräldrarna förmana sina barn framför figurerna där den ena var hemskare än den andra.

Det handlade om barn i sex-sjuårs åldern, många grinade och andra skrek av skräck. Jag kan tänka mig att många av ungarna kommer att ha mardrömmar i månader framöver. För att få det riktigt skräckinjagande så kunde man få en del av figurerna att röra på sig genom att stoppa 10 bath i en automat.

Jag låter bilderna tala för sig själv










Själv tycker jag att jag lever ett gott liv, men man kanske skulle ta sig en funderare?

Inga kommentarer: