söndag, april 26, 2009

Det gäller att hålla kostnaderna nere

När jag flyttade hit öppnade jag ett konto hos ICA-banken. Anledningen var rätt enkel, ICA-banken tar inte ut någon avgift när man tar ut pengar i en uttagsautomat i utlandet och inte heller ut något valutaväxlingspåslag.
Nordea debiterar 40 kronor för varje uttag och lägger dessutom på ett valutaväxlingspåslag motsvarande 1,48 % av det svenska beloppet.
Tack vare ICA-kortet slipper jag en utgift på ca 77 kronor varje gång jag gör ett automatuttag motsvarande 2500 svenska kronor i Thailand.
Jag har räknat ut att jag sedan 1985 sparat ca 13000 kronor, ca 55000 bath med nuvarande kurs, på att använda ICA-kortet.
Men nu blir det ändring på detta. I fredags när jag tog ut 10000 bath fick jag betala en uttagsavgift på 150 bath, i detta fall till Bangkok bank. Nu blir det till att kolla om samtliga banker i Thailand infört denna avgift eller om det fortfarande finns automater där uttag kan göras utan att man tar ut någon avgift.
Ett annat alternativ är att överföra en engångssumma via sparbankens internetbank till mitt konto i Bangkok bank vilket kostar 150 kronor. Uttagen från kontot i Bangkok bank är sedan gratis så länge man håller sig till bankens egna automater, annars kostar ett uttag 10 bath.

Inga kommentarer: