tisdag, mars 16, 2010

Vår vardag när den inte är som bäst..

Det händer inte mycket när det gäller servicen i bostadsområdet. Avloppsledningarna på båda sidor av gatan verkar vara igenslammade och minst tio galler saknas eller är förstörda. Det är alltså galler som är ca 100 x 60 cm och som är till för att täcka avloppsbrunnarna. Var och en kan ju tänka sig vad som händer om en unge ramlar i eller en bil eller motorcykel kör ner i ett sån’t hål. Avloppsvattnet står ända upp till kanten, så på vissa ställen syns det inte att gallren saknas. Men ingen bryr sig, det är frustrerande till tusen
I morse fanns det inget vatten i det kommunala nätet heller och då känns det gött att ha en egen tank och man kunde skratta åt dumbommarna som stod i kö för att köpa 20-liters flaskor med dricksvatten att tvätta sig i.
Men vad hjälper det att ha egen tank när samma sak inträffar på kvällen och ingen påfyllning sker till tanken.
Utöver detta så ser gatan ut som om den drabbats av tjälskott hur otroligt det än låter. Betongen består mer av skador än farbar väg och den är hjälpligt lagad på flera ställen. Det ser rent för dj---t ut och alla bara snackar, ingen gör något.
I huset närmast vårt är båda advokater och jag föreslog att vi skulle skriva ett upprop för förbättrad service som vi kunde gå runt med för att få underskrifter av alla boende i området. Min tanke var att vi skulle peka på sån,t som vi ville ha åtgärdat. Men den gubben gick inte, det är definitivt inte bra att stöta sig med dem som bestämmer.
Det kan sluta riktigt illa i det här landet enligt grannarna. Det är bättre att tiga och hålla god min verkar vara parollen som gäller.
Det är ju inte riktigt min stil så för att riktigt demonstrera mitt missnöje tog jag med mig ett måttband, block och penna och mätte upp flera av hålen där gallren saknas. Syftet är att få folk att reagera och inte finna sig i vad som helst.
Vad jag förstår har han som valts till bychef (eller vad det nu heter) under den närmaste fyraårsperioden tilldelats ekonomiska medel för att fixa den här typen av olägenheter. Men det mesta verkar hamna i hans egna fickor vilket är vedertaget men lika fullt olagligt. Annat ljud var det i skällan inför valet, då gick hela hans familj runt och delade ut pengar (röstköp) till dem som var röstberättigade, vilket också är olagligt men allmänt vedertaget.
Som om inte det här räckte så brakade internetuppkopplingen ihop vid fyratiden på eftermiddagen. Mijo ringde och kollade och enligt uppgift så var det problem med en fiberkabel någonstans. Det skulle dock vara fixat inom en till två timmar.
Nu är klockan åtta på kvällen och jag har fortfarande ingen internetuppkoppling så det här lär i bästa fall hamna på nätet någon gång i natt.
Det är inte bara solsken här borta, om det nu var någon som trodde det.

Inga kommentarer: