torsdag, mars 11, 2010

Rayong, dag fem

I vanlig ordning inledde jag dagen med en promenad efter stranden och i stället för att vända där stranden slutade fortsatte jag över några stenbumlingar och genom ett buskage och kom genast in på en ny strand. Det var som natt och dag, här var det rent och snyggt, flera strandrestauranger samt bungalows som går att hyra. Det var som att komma in i en helt annan värld men vattnet är ju detsamma och fabrikerna ligger fortfarande där de ligger så någon större lust att hoppa i kände jag inte.
Jag frågade i en av restaurangerna efter namnet på beachen och döm om min förvåning när de sa att den heter Hat Nam Rim. Jag undrade naturligtvis om vår strand på ca en kilometer hörde ihop med den nyupptäckta stranden, vilket den inte gjorde. Enligt tjejen på restaurangen heter vår beach Hat Kasipp.
När jag kom tillbaks till hotellet frågade jag varför man kallar vår beach för Hat Nam Rim när den i själva verket heter Hat Kasipp. Hat Nam Rim har mycket bättre rykte bland thailändare, vilka utgör mer än 95 % av turisterna här, var svaret jag fick.
Sedan var det dags för en shopping tripp för Yaya och tjejerna som åkte in till ett jättestort supermarket i Rayong medan Rem och jag gottade oss vid poolen.
Den sista middagen åt vi på hotellets restaurang tillsammans med traktens myggor och det blev inte någon sen kväll eftersom vi skall upp tidigt i morgon och börja färden tillbaks till Surin.
Vi hann i alla fall med att kolla nyheterna på en av TV-kanalerna och det verkar dra ihop sig till stora demonstrationer i Bangkok under helgen. Massor med poliser, militärer och vad vi i Sverige skulle kalla hemvärnsmän skall posteras ut vid alla infarter till Bangkok och på andra strategiska platser i staden. Ledare för de s k rödskjortorna räknar med att minst 100 000 personer kommer att delta i demonstrationerna, medan polisens talesman håller för troligt att det bara blir hälften. Lyckas man stoppa dem vid infarterna så blir det väl inte ens det.
Annat var det när gulskjortorna levde rövare och bl a blockerade flygplatserna i mer än en vecka, det har ingen ställts inför rätta för och inte var det några poliser eller militärer som hindrade deras framfart heller.
Jag har ingen anledning att ta ställning för de ena eller de andra, båda sidor är lika goda kålsupare när det gäller att sko sig själva, lika korrumperade. Skillnaden mellan den nuvarande regeringen och Thaksins regim är att den senare pratade med folk på landsbygden och efterhörde deras önskemål som man sedan till stora delar genomförde.
Den nuvarande regeringen har inte den minsta chans att vinna i ett nyval eller kommande parlamentsval så det blir intressant framöver, kanske redan i helgen.

Inga kommentarer: