fredag, mars 12, 2010

Rayong, dag sex - eller hemresan...

I morse gick reveljen tidigt och det gäller att hålla sig framme om man inte vill stå i kö till toaletten. Det mesta var packat redan igår så det gick snabbt att fixa morgonbestyren och vi kom iväg redan 07.45 från hotellet och sedan åkte vi förbi och sa adjö till Günther och Oam och deras fem hundar. Oam undrade om vi ville ha en av dem, en Goden Retriver-tik med oss hem till Zippo, men jag tackade nej då jag tycker att det räcker med en hund och tre ungar där hemma.


Vi tog en delvis annan väg tillbaka men det tog ungefär samma tid, ca 6 timmar fast det var några mil kortare.
Vi blev stoppade vid en poliskontroll där de frågade om jag hade körkort varvid Yaya svarade att jag hade det. Det räckte, jag behövde inte visa upp det, det var bara att passera. Man slutar aldrig att förundras.
När vi kom upp på väg 24 som är huvudvägen mellan Nordöstra Thailand och Bangkok tätnade trafiken och antalet poliskontroller ökade, men nu var man endast intresserad av trafiken mot Bangkok.
Nästan framme i Prasat hade polis och militär stoppat hundratals fordon med rödsjortor. Det verkade som om man letade igenom fordonen, möjligen på jakt efter vapen, varefter de fick passera. Detta innebar också att milslånga köer bildades i den södergående riktningen, vilket gjorde att många ”vanliga” människor, på väg från ett ställe till ett annat, drabbades.

Nu är vi i alla fall hemma välbehållna och jag har laddat ned fotografier från resan varav några kommer att finns på nästa inlägg "Bilder från resan till Rayong".

Inga kommentarer: