I vanlig ordning så var det en del behov av åtgärder som mötte mig när vi kom tillbaks. I entrén hade en av sektionerna till skjutdörrarna spårat ut vilket aldrig händer när jag är hemma. Å andra sidan är det lätt fixat för en händig kille.
Dammsugaren, som jag köpte i december dagarna innan vi reste till Sverige, hade också slutat att fungera. Stendöd, inte ljud men med kvitto och garantisedel i ordning känns det tryggt. Mikrovågsugnen har också lagt av men där är prognosen mycket dålig och det lutar förmodligen åt nyanskaffning.
Dammsugaren är köpt på Big C, ett varuhus som kan jämföras med ICA Maxi hemma. Efter att ha tillbringat mer än åtta år i Thailand hade jag inga illusioner om att det skulle bli en enkel historia att reklamera dammsugaren. Vid informationsdisken bad vi att få tala med någon från aktuell avdelning och efter ca tio minuter kommer det en tjej som knappt har styrfart när hon hasar fram utan att lyfta fötterna från golvet. Hela uppsynen lyser av ointresse, nonchalans och kompetensbrist. Hon kan inte bidra med någonting eftersom inte verkar veta ett dyft. Hon erbjuder sig dock att hämta någon som kan hjälpa oss. Efter ytterliggare tio minuter så kommer en ny sengångare och efter en stunds diskuterande erbjuds vi att lämna dammsugaren. Den skulle skickas till Bangkok för reparation och det skulle ta ca två månader. I det läget bad jag flickorna i informationsdisken ringa efter varuhuschefen som dök upp efter bara några minuter. Det visade sig att hon pratade lite engelska, nog för att vi skulle förstå varandra. Hon hade överraskande nog en västerländsk uppfattning om kundservice och vi kom överens om att Big C skulle skicka efter en ny dammsugare eftersom de var slutsålda för tillfället. Därefter skulle vi få byta vår dammsugare mot den nya och det skulle ta 7 – 10 dagar. Vi får väl se hur det går, i det här landet tar man inte ut något i förskott.
Dammsugaren, som jag köpte i december dagarna innan vi reste till Sverige, hade också slutat att fungera. Stendöd, inte ljud men med kvitto och garantisedel i ordning känns det tryggt. Mikrovågsugnen har också lagt av men där är prognosen mycket dålig och det lutar förmodligen åt nyanskaffning.
Dammsugaren är köpt på Big C, ett varuhus som kan jämföras med ICA Maxi hemma. Efter att ha tillbringat mer än åtta år i Thailand hade jag inga illusioner om att det skulle bli en enkel historia att reklamera dammsugaren. Vid informationsdisken bad vi att få tala med någon från aktuell avdelning och efter ca tio minuter kommer det en tjej som knappt har styrfart när hon hasar fram utan att lyfta fötterna från golvet. Hela uppsynen lyser av ointresse, nonchalans och kompetensbrist. Hon kan inte bidra med någonting eftersom inte verkar veta ett dyft. Hon erbjuder sig dock att hämta någon som kan hjälpa oss. Efter ytterliggare tio minuter så kommer en ny sengångare och efter en stunds diskuterande erbjuds vi att lämna dammsugaren. Den skulle skickas till Bangkok för reparation och det skulle ta ca två månader. I det läget bad jag flickorna i informationsdisken ringa efter varuhuschefen som dök upp efter bara några minuter. Det visade sig att hon pratade lite engelska, nog för att vi skulle förstå varandra. Hon hade överraskande nog en västerländsk uppfattning om kundservice och vi kom överens om att Big C skulle skicka efter en ny dammsugare eftersom de var slutsålda för tillfället. Därefter skulle vi få byta vår dammsugare mot den nya och det skulle ta 7 – 10 dagar. Vi får väl se hur det går, i det här landet tar man inte ut något i förskott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar