måndag, mars 08, 2010

Rayong, dag två

I morse vaknade jag tidigt, duschade och simmade några längder i poolen. Därefter bytte jag från badbyxor till joggingkläder och tog en promenad längs stranden. Det var ingen höjdare kan jag lova, jag har aldrig sett en så skitig strand tidigare, varken i Thailand eller någon annanstans heller för den delen. Stranden var täckt av plastkassar, frigolitbitar, kasserade däck, glas- och plastflaskor, tomma chipspåsar och massor med annat skräp. Enligt personalen på hotellet kommer det mesta från fartygen som passerar in och ut från Bangkok.
Det står även ett sönderrostat kranfartyg uppkört på stranden, säkert 50-60 meter långt. I slutet på stranden ligger några påkostade villor som sett sina bästa dagar. Nu har ägarna flyttat och lämnat husen åt sitt öde, ganska beklämmande faktiskt.
Från stranden kan man även se några av de fabriker som ligger i området och utan att veta så kan man i alla fall misstänka att det släpps ut både det ena och andra från fabrikerna. Flera av de större fabrikerna är petroleum- och kemikaliefabriker. Så för vår del håller vi oss till polen om vi inte åker ut till Kho Samet som ligger en halv timmes sjöresa från Rayong. Vi har även fått rekommendationer på andra stränder söder om Rayong som Ban Phe och Mae PHim som exempel.
Resten av dagen ägnade vi oss åt sol och bad vid polen. Jag fick låna en hopfällbar solsäng som var betydligt bekvämare än de träsängar som stod vid polen. Strax innan vi skulle avsluta poolaktiviteterna satte jag mig upp i sängen varvid det ena benparet vek sig och jag dråsade i backen med svanskotan först. Det blev en rejäl smäll och den kändes ända upp i huvudet. Det tog flera minuter innan jag återhämtat mig så pass att jag kunde resa mig. Runt omkring mig stod oroliga familjemedlemmar och hotellanställda.
Nu har det gått några timmar och jag har kraftig värk i ryggslutet och problem med att gå i trappor. Jag vill inte måla fan på väggen men jag utesluter inte att jag fått en spricka på svanskotan. Vi får väl se hur det utvecklar sig.
Dagen avslutades med middag tillsammans med Gunther och Oam på en restaurang belägen vid en angränsande beach. Nu var det mörkt men jag kunde ändå se att det var rent och snyggt på stranden.När jag skrivit ned dagens händelser och skulle ladda ned korten jag tagit så var det något fel på USB-kabeln så jag får ladda ner fotografierna då jag fått tag i en ny kabel.

Inga kommentarer: