tisdag, november 20, 2012

Giffarna fick lämna Allsvenskan.....



Giffarna Sundsvall har varit mitt favoritlag så länge jag kommer ihåg. När jag växte upp lirade killar som Thure Fröberg, K G Jansson, Lennart Forsberg, Åke Jansson, bröderna Kalle,Gerhard och Göran Asp och Erik ”Vittjärv Sundqvist bara för att nämna några. Sedan har de kommit och gått färgstarka lirare under årens lopp. Vem minns inte namn som Tomas Brolin, Leif Forsberg, Anders Grönhagen, Ronnie Hellström, Mikael Lustig, ”Pisa” Nicklasson, Per Nilsson, Håkan Sandberg m fl.

Allan "Mack-Allan" Sundbom var den starke mannen som ledde Giffarna på 50- 60-talen. Sedan har många tränare varit engagerade under årens lopp. Med lite olika resultat som följd. En av de som jag gillade var Anders Grönhagen som gjorde två perioder som tränare på 80- och 90-talen. Sedan 2001 har man bytt tränare vid inte mindre än nio tillfällen viket kan tyda på en viss turbulens i organisationen. Den senaste, Sören Åkeby, tillträdde i oktober 2008. Giffarna har gjort totalt 14 säsonger i Allsvenskan när man nu degraderas till Superettan. Inför säsongstarten kände jag en försiktig optimism och en bit in i säsongen var jag nog ganska säker på att man skulle hålla sig kvar i den högsta serien men tyvärr så höll det inte hela vägen och det blev kval mot Halmstad som man förlorade.

Det har fått till följd att Sören Åkeby får sluta som tränare vilket känns som ett riktigt beslut. Från spelarna har flera kritiska synpunkter framförts om hur laget managerats och det är bara att hålla med. Spelaren Risholt slår huvudet på spiken då han säger ”Vi åker ur på grund av en dålig manager”.


Nu är det bara att hoppas att man värvar en bättre tränare/manager och sejouren i Superettan blir så kortvarig som möjligt då Norrland behöver ett lag i Allsvenskan.  
 

Inga kommentarer: