måndag, november 26, 2012

Att arrangera en resa...



Vi har en vän som flytt Sverige för att fira en speciell högtidsdag i Sihanoukville i Kambodja i slutet på november. Det är väl ok att dra i väg men när man har vänner som bor i Thailand en stor del av året får man nog räkna med uppvaktning vare sig man vill eller inte.

Det är kanske inte cykelavstånd precis (om man inte är en djäkel på att cykla förstås) mellan Surin och Sihanouville men det är inte mycket längre än mellan Sundsvall och Södertälje som ett exempel.

Jag var lite osäker på hur man kunde lägga upp resan och kontaktade därför en liten resebyrå i Surin och redogjorde för våra önskemål. Den resebyrån bollade sedan vidare till en resebyrå i Kambodja och det drog ut på tiden. Vi hade tänkt åka den 26:e november och tänkt bo på samma hotell som vår vänner men på grund av att det gick i slow motion så blev både flygplan och hotell fullbokade de aktuella datumen.
Här skall vi bo i Sihanoukville
Men bra karl reder sig själv så jag bokade både flygbiljetter och hotell i Kambodja via internet men det blev ett senare flyg och ett annat hotell. Det hade jag naturligtvis kunnat göra redan från början men jag var beredd att betala en slant för att slippa det. Men man blir aldrig för gammal för att lära sig något.

Jag är ju inte den som hetsar upp mig eller sprider bad feelings så resebyrån i Kambodja fick en chans till. På tillbakaresan behöver vi en övernattning i O’Smach eller Siam Reap då gränsen stänger klockan 20.00. och vi inte hinner dit i tid. I O’Smach var det fullbokat så vi fick välja på några alternativ i Siam Reap. Jag fastnade för Royal Crown & Spa Hotel och meddelade resebyrån detta varefter jag erhåller en faktura på kinesiska.

Någonstans tryter ju även mitt tålamod och där gick gränsen den här gången. I dag har jag själv bokat och betalt på samma hotell. No problems!
CambodiaAngkor Air

I dag har jag även växlat in lite USD, vilket inte var helt problemfritt då flera av de större bankkontoren inte hade några dollar på lager. Men på vår supermarket finns ett litet bankkontor och där fick jag mina dollar. Jag är dock inte främmande för att det går bra med Thailändska bath också – men för säkerhets skull…
Vi köpte också var sin reseförsäkring för de sju dagar som resan omfattar vilket innebär att jag, som har en reseförsäkring tecknad i Sverige, är tämligen överförsäkrad nu.

Under de här veckorna har jag ännu en gång tvingats fundera över vad man skulle göra om inte internet fanns – det måste vara det bästa som hänt sedan hjulet uppfanns.
Här sitter jag som en främmande fågel från Skandinavien, bokar hotellrum och köper flygbiljetter med ett svenskt bankkort och betalar i dollar och några minuter senare kommer hotellvouchers och flygbiljetter som pdf.-filer via mejl.

I morgon packar vi och på onsdag åker vi... 

Inga kommentarer: