onsdag, november 14, 2012

Dags att skörda riset....



Skördetröska i arbete

Förra veckan började man skörda riset hemma i Yayas by. Yaya och hennes äldsta syster har mark som gränsar till varandra och den här gången hade man hyrt in en skördetröska och räknade med att det hela skulle vara avklarat på en dag. 
Medan Yaya övervakade arbetet med skörden vattnade jag fruktträden vilket tar ca fyra timmar. Att det tar så lång tid är till största delen beroende på dåligt vattentryck och klen dimension på slangen.
Jag har vissa idéer om hur man skall kunna lösa bevattningen på ett mer rationellt sätt och till det lär jag få återkomma. I vilket fall som helst så startade ett rejält åskväder då jag var klar med bevattningen och det var en och annan inföding som fick lite roligt på min bekostnad. 
Torkning av ris
För alla var det dock inte lika roligt då man inte har några torkanläggningar eller spannmålssilos. I stället lägger man ut riset på mycket finmaskiga nät på asfalten vilket gör att man i många fall täcker upp halva vägbanan. Nu kom regnet mycket plötsligt och man hann inte täcka över alltihop. I värsta fall kan riset bli förstört men i första hand så förlängs tiden för att få riset torrt.  

Paus i arbetet
För Yayas del blev det också konsekvenser då skördetröskan inte fungerade i regnet. Hälften oskördat och skördetröskans ägare hade nya kunder inbokade flera veckor framåt. Det blev att återgå till manuellt skördearbete och Yaya samlade ihop ett antal damer som färdigställde arbetet dagen efter.
Skördetröskan består enkelt uttryckt av ett skärbord och ett tröskverk. Skärbordet skär av riset och matar in det i tröskverket där riskornen avskiljs från halm och boss. Det tröskade riset lagras i en tank som töms med jämna mellanrum. När man skördar manuellt måste man sedan anlita någon som har ett tröskverk.

Skörden blev god och efter vad jag kan förstå så är det hög kvalité på riset också. Det ser även ut att bli bra betalt i år.

Inga kommentarer: