lördag, december 01, 2007

Fräcka tankar inför V75 på Örebrotravet

I dag kör man V75 på Örebrotravet. Det spekuleras en del om vilket väder man kommer att erbjuda de tävlande. Lätt eller tungt, blött eller torrt, barfota eller broddar, är några av de frågor som kuskarna ställs inför.
Som spelare är det minst lika viktigt att ha klart för sig hur banan kommer att se ut då många hästar är beroende av underlaget.
En av dagens största favoriter, Acclaim, kommer att få stora problem om det blir blött och slaskigt. Med torr bana springer han i kringlor runt ett rätt så mediokert motstånd.
När jag kollade vädret (Aftonbladet Trav 365) så lovar man 2-3 grader och nederbörd under eftermiddagen, vilket innebär att jag garderar.
Örebrotravet är också lite speciellt då man har Sveriges kortaste upplopp. Det är även mindre fördel av att ha innerspår på Örebro än på andra banor i Sverige.

Jag tror att jag har några skapliga kantbollar att bjuda på idag.
5 Golden Tilly klär av hela gänget i första avdelningen, en bra spik som jag ser det.
I avdelning två så avgör 3 Fairy Dream i god tid före mål, en lite mer chansartad spik.
I Acclaims lopp streckas fyra kusar 1, 2, 4, och 7.
Avd 4 är heltäckt med två hästar, 9 Gloster och 11 Clicquots Sun Rose
Stoloppet fixar vi med en helgardering.
6 Red Top och 9 Catch The Fax gör upp om segern i avd 6. 10 Gentle Giant är hopplöst överstreckad.
I finalen räcker det med tre hästar. Jag tror mycket på 4 Tap Dance men garderar med 3 Juvel Neo och 7 Maid for Tag.

Svårare är det inte – bara att hämta ut degen.

Det behövs för november var en mörk månad vad gäller spelet. Men som Bosse Eklöf brukar säga ”finns det lopp så finns det hopp”.

Inga kommentarer: