onsdag, december 26, 2007

Helg som vardag...

Förra helgen hände en incident, som kunnat sluta riktigt illa, hemma i byn.
Yaya har skjutdörrar av aluminium i entrén som är ca 200 cm x 80 cm. I varje dörr sitter en tonad glasruta som är 5 mm tjock.
Nu hände det sig inte bättre än att ett av barnen i byn, en flicka på tio år, sprang rätt igenom en av dörrarna - utan att först öppna den. Det blev en sjudjävla smäll, glaset yrde runt i hela huset och mitt i alltihopa låg tjejen. Det blev dödstyst både inne i huset och utanför. Först efter det att jag sprungit fram och lyft upp henne började hon skrika, mer av rädsla än av smärta tror jag. Men skrek gjorde hon.
Eftersom hon fått en del skärsår och blödde ymnigt så blev det transport till sjukhuset i Prasat, upp på flaket och i väg, Yaya fick agera ambulansförare.
Det tog nog inte mer än någon minut så var de flesta av byns invånare samlade utanför det som var kvar av dörren.
Jag plockade ur ramen och tog bort gummilisten och några kvarsittande glasbitar för att det inte skulle hända något mer i trängseln. Under tiden så plockade några försigkomna grannar glas och torkade blod inne i huset.
Efter en dryg timme så var tjejen tillbaka med några stygn på ett par ställen. Då var det städat och rent i huset. Pappan till tjejen tog dörren till en ”glasmästare” och några timmar senare var dörren på plats igen och spåren efter olyckshändelsen bortstädade.
Det här inträffade på en söndag vilket visade sig inte hade någon betydelse. Skärsåren behandlades direkt på sjukhuset och ”glasmästaren” gjorde sitt jobb som om det varit vilken vardag som helst.
Om detta hänt i en ”annan värld” hade det kanske blivit några timmars väntan på akuten och glasmästaren i den världen kanske bara jobbar må – fr 07.00 – 16.00.
Rätta mig om jag har fel.

Inga kommentarer: