onsdag, december 12, 2007

Statlig effektivitet



Varje månad har jag några fasta utgifter som jag normalt betalar via Internet. Räkningarna distribueras genom Thailand Post. Precis som i Sverige brukar räkningarna dyka upp i god tid före förfallodagen.
Den här månaden dök inte två av de förväntade räkningar upp. Två dagar innan de skall betalas så saknar jag räkningarna från Max Net (ADSL) och TOT (nationell fast telefon).
Eftersom båda räkningarna initieras av TT&T så tyckte jag det var naturligt att besöka deras kontor och försöka få klarhet i varför räkningarna skickats ut i tid. Det sista jag vill är ju att få telefon och ADSL avstängt.
De skyllde naturligtvis på Thailand Post, något annat var knappast att förvänta. I Thailand gör ingen fel och gör någon mot förmodan fel så är det ett misstag - känns det som.
Nåväl, det var inte mer med det än att vi förärade Thailand Post ett besök. Jag behövde inte ens fråga, med blotta ögat konstaterade jag att det var ren kaoset på postkontorets sorteringsavdelning. Det låg brev och försändelser överallt. Kanske fanns det ett visst system i alltihop men jag kunde inte få det att gå ihop.

Yaya förklarade ärendet och lämnade vår adress till en ”postiljon” som jobbade i sitt anletes svett. Efter att ha fått namn och adress drog han fram en låda, som var placerad under en bänk, med massor av brevbuntar och började gå igenom dem. Han vekade dock ha klart för sig för han hittade den aktuella bunten och där låg räkningarna samt ytterligare ett brev till vår adress.
Jag frågade varför man inte kört ut posten, varvid ”postiljonen” förklarade att man hade för mycket att göra så man hade inte haft tid. Han såg inte heller någon bättring under den närmaste tiden utan vi fick rådet att komma och fråga om vi saknade något.
Det känns skönt att veta att man inte har någon omfattande brevväxling.

Tilläggas kan att Thailand Post är ett statligt monopol.

Inga kommentarer: