måndag, december 31, 2007

Nyårsafton

Idag är det nyårsafton.
Det är den största helgen i Thailand och inför nyårsafton går det ett lämmeltåg av fordon från Bangkok till städer och byar varifrån de flesta Bangkokbor ursprungligen kommer. Tåg, bussar och flyg (dit det nu går att flyga) är fullbokade sedan månader tillbaka.
Trafiken på vägarna är obeskrivlig, att korsa en huvudväg kan man bara glömma om det inte finns trafikljus och inte ens då är det säkert att det går.
För många blir det glädje och fest – i flera dagar. För andra byts hoppfulla förväntningar till oändlig sorg. Många kommer aldrig fram till målet. På bara två dagar, 28 och 29 dec har 118 personer omkommit och ca 1 700 skadats i trafikolyckor.
Jag skall återkomma beträffande trafiken i Thailand, den är nämligen värd ett eget kapitel.

Hos oss var det inte färdighandlat inför helgen utan de sista inköpen skulle göras idag. Det var en kö till parkeringsplatserna på vår Supermarket som jag aldrig upplevt tidigare. Det var röra som inte kan beskrivas och kameran var hemma. Kaos är kanske det närmaste man kan komma. Måhända att detta skulle kunna inträffa i Sverige om Systembolaget stod inför en månadslång konflikt – men bara då.
Det var bara att vända hemåt igen, där det inte är några problem med parkeringen. Yaya och tjejerna tog motorcyklarna istället och själv ägnade jag mig åt Bergsåkerstravets startlista.
GOTT NYTT ÅR till alla som läser min blogg.

Inga kommentarer: