onsdag, december 19, 2007

Lärarens ord är lag?

Lärarens ord är närapå lag i Thailand. Vad läraren gör eller bestämmer är ingenting som skall ifrågasättas, varken av elever eller av deras föräldrar.
Jag tycker t ex att när man skall spela fotboll i skolan så skall man byta till träningskläder och gympadojor. Men se det tycker inte skolan. Fotboll låter sig spelas lika bra i skoluniform och därtill hörande skor.
Många föräldrar har inte råd att fylla på ”skoförrådet” vilket gör att ungarna får gå i mer eller mindre utslitna skor i slutet på terminerna. Men att ifrågasätta – icke sa Nicke.
Jag tycker även att man i god tid skall informera föräldrarna om aktiviteter som barnen skall delta i på sin fritid och inte som nu, dagen före.
Häromdagen kommer mellandottern hem och meddelar att läraren vill se samtliga elevers elräkningar för den senaste månaden! Va fan, nu är måttet rågat. Vad har skolan med våra elräkningar att göra?
Det var precis vad jag frågade Yaya om. Det har ingen betydelse, det är bara att göra som läraren säger, fick jag till svar. Ja, men nu är det jag som betalar räkningen och jag vill faktiskt veta varför skolan behöver veta hur mycket ström vi förbrukar och hur mycket vi betalar. Om inte du vill ifrågasätta så kan jag göra det.
Om vi vill undvika problem och poängavdrag för Mort (mellandottern) så skickar vi med räkningen och kvittot på att den är betald. Då blir det inga problem
I det läget gav jag upp diskussionen, men nästa gång skall jag följa med på föräldramötet.

Inga kommentarer: