onsdag, december 19, 2007

Inte speciellt smart

I Thailand vimlar det av motorcyklar. Undantagsvis och främst i Bangkok och på turistorterna finns cyklar med större motorer än 200 cc. De vanligaste är motorcyklar som liknar ”våra” EU-moppar och de är på 100, 110 och 125 cc.

Drivmedlet utgörs av 91-oktanig bensin. På macken kostar en liter 91-oktanig bensin idag 29.45 bath. Det minsta man får köpa på macken är en liter.

Den lokala handlaren säljer också bensin. Där kostar ca 0,65 liter, tappat på 70 cl-flaskor, 30 bath. I vårt område finns minst tio lokala handlare som har bensin i sitt sortiment.

Ett annat alternativ är att köpa bensin ur en automat som matas med 10 baths mynt. Vi har en sådan automat i området också.
Jag frågade vad bensinen kostade där.
Automatinnehavaren förklarade att ”jag kunde själv välja hur mycket jag betalar, dock lägst 10 bath”.
Jaha, men vad blir literpriset då?
”Vi säljer inte per liter, vi säljer för 10, 20, 30 bath osv”.
Jaså, men om jag köper för 30 bath hur mycket bensin får jag då?
”Det vet jag inte”.
Men vill inte folk som tankar veta hur mycket de får?
”Nää, det är ingen som frågar, men de vet att här kan de tanka för 10 bath om de vill”.

När jag tittade lite närmare på automaten fanns det ett litet fönster som visade vad bensinen kostade litern och ett räkneverk som visade vilken volym man tankat för erlagt belopp.
Priset var 37 bath per liter.
Det är ca 900 meter till närmaste bensinmack från vårt område och själv tankar jag en 20-litersdunk på macken för våra motorcyklar ca en gång i månaden.



Inga kommentarer: