onsdag, oktober 10, 2012

Är det inte det ena så är det det andra…



I går låg internet nere hela dagen, vilket händer emellanåt. Vad det berodde på den här gången fick jag inget grepp om, men när Yaya kom hem från byn ringde hon Call Center i Bangkok och därifrån fixade man min anslutning på mindre än en minut. Jag upphör aldrig att förundras över sakernas ting här borta.
I dag på förmiddagen skulle vi besöka Immigration Office för att få mitt uppehållstillstånd förlängt med ytterligare ett år. Jag är nu inne på det elfte året i Thailand och per svensk medias definition bör jag väl nu betecknas som thailändare. I Sverige är ju alla svenskar även om de kommer från mellanöstern och norra Afrika. Men logiken haltar kanske?
Immigration Office i Kap Choeng
Hoppsan här kom jag lite på sidan av och höll på att tappa tråden, nu var det ju Immigration Office som det bland annat skulle handla om. Genom en ren tillfällighet fick vi veta att man åter öppnat kontoret i Kap Choeng vilket gör att vi slipper åka till Khorat dit det är 120 kilometer längre enkel resa. Strax innan vi kom iväg blev det strömavbrott, vilket inte heller är direkt ovanligt. Det var tur att jag fixat alla kopior kvällen före.
Jag hade i stort sett allting klart, blanketter för visa och re-entry visa var ifyllda och kopierade, kopior på några sidor i passet och TM-kortet, men det var förvisso några fler blanketter som skulle fyllas i innan det hela var klart. Hela pappersproceduren och stämpelexercisen tog ca en timme.
På tillbakavägen gjorde vi en avstickare till farmen då jag ville skaffa mig en egen uppfattning om i vilken kondition fruktträden befinner sig. Det såg överlag bra ut men några av träden, företrädesvis de med citrusfrukter är angripna av insekter och måste säkert besprutas - hur nu det skall gå till. Trots att mangoträden bara är inne på sitt andra år fanns det några som redan bar frukt.

I bland blir jag förvånad att det funkar
När vi kom tillbaka till huset "lyste" strömmen fortfarande med sin frånvaro. Det får naturligtvis vissa konsekvenser, unge herr’n, som varken arbetar eller går i skolan, kan ju inte se på TV t ex. Spisen och ugnen funkar inte och efter som vår vattenförsörjning är beroende av en fungerande pump så funkar inte det heller. Det blev ett av de längre strömavbrotten jag varit med om och middagen fick avätas mycket senare än normalt. den här gången berodde avbrottet på att man bytt ut en större transformator och när man skulle koppla in den nya så konstaterade man att måste dra en ny kabel flera hundra meter. Det blev liksom lite fel ordning.

Inga kommentarer: