fredag, oktober 12, 2012

Reparationer och underhåll mm.



Det brukar vara en hel del att ta itu med när vi åter vänder till Surin efter ca fyra månader i Sverige. Det var inget undantag den här gången heller även om det inte var av samma omfattning som förra året.
Lampbyten har blivit obligatoriska och trots att vi har både glödlampor och lysrörslampor i reserv så saknas kunskapen, viljan eller självförtroendet att byta en utbrunnen lampa.
Nu är det hjul igen....
En annan obligatorisk åtgärd är byte av hjulen på vår grind. Här har verkligen konstruktören lyckats med produktlivsplaneringen och efter ca ett år är kullagren slut och det krävs lite kraft att öppna grinden. Men nu är hjulen utbytta och då rullar grinden så lätt att Zippo kan öppna den med nosen igen. Det handlar inte om några stora kostnader, 150 bath för två hjul känns överkomligt.
Jag hade satt motorcykelbatteriet på underhållsladdning för att ha ett fräscht batteri då jag kom tillbaka. Unga herr’n hade naturligtvis haft behov av batteriladdaren och glömt att återställa den. Nu tog det bara någon timme att få full effekt på batteriet då det inte varit frånkopplat någon längre tid. Så den här gången hade det ingen betydelse. Vad värre var, så hade en av mina verktygslådor fått fötter och efter lite förfrågningar så kom det fram att Morts pojkvän hade lånat lådan med block- ring- och hylsnycklar och att den för närvarande befann sig tillsamman med honom i närheten av Kap Choeng, d v s ca 8 mil från Surin. Så batteribytet får jag skjuta på framtiden tills verktygslådan återbördats.
Någon hade också lånat min arbetslampa, en strålkastare med en hallogenlampa, som nu visade sig inte fungera. Ingen vet när, ingen vet hur och ingen vet var – som vanligt med andra ord. Ny lampa införskaffades, byttes och nu är arbetslampan i funktionellt skick igen.
Kanske byte av stötfångare?
Bilen hade också, som jag nämnt tidigare, berikats med ännu en skada. Hela den bakre stötfångaren var intryckt och min första tanke var att någon backat på något. Det visade sig dock att Mort blivit påkörd bakifrån i samband med en inbromsning. Sån’t kan ju hända den bäste och min försäkring täcker det mesta om motparten saknar försäkring, tänkte jag. Så jag frågade lite om vad som skett på olycksplatsen och fick veta att motparten var en gammal man som bett hemskt mycket om ursäkt och att Mort tyckt synd om honom och så var det inte mer med det. Inga uppgifter, ingenting där jag kan få ut någon ersättning. Jag känner mig också som en gammal man en sån här gång men vem fan tycker synd om mej?


Jag kanske låter lite negativ när jag beskriver tillvaron här men det finns många positiva vibbar också, som exv ett tilltalande klimat, överkomliga priser (1 liter diesel kostar ca 6,75 SEK) och en i övrigt behaglig tillvaro.

Inga kommentarer: