torsdag, oktober 04, 2012

Mot varmare breddgrader.....



Nu var det så dags att dra till varmare breddgrader. Den svenska hösten och vintern bjuder inte på ett klimat som tilltalar mig på ”gamla da’r”. Nu är det väl inte enbart klimatet som gör att man längtar bort.  Det Sverige som jag växte upp i finns inte längre. Den trygghet och tillit som fanns där på den tiden, den saknar jag i dagens Sverige. Till det finns det all anledning att återkomma, vilket jag också har för avsikt att göra.                                                                                                                                             
 Allergisk mot riktiga pengar
Det var stressigt sista dagen före avresan och på dagordningen fanns bland annat punkten ”lämna testamente i bankfack”. Bankfacket har jag på Swedbank, vilket nu känns som ett stort misstag. Det tog mer än tjugofem minuter att få tillgång till bankfacket och sedan tog det ytterligare ca två minuter innan jag kunde lämna bankpalatset på Storgatan. Medan jag väntade på min tur kom jag i samspråk med några damer som stod i kön för insättning av mynt och sedlar. En i högsta grad opersonlig upplevelse men en konsekvens av att banken är allergisk mot riktiga pengar och därför överlåtit denna aktivitet till en automat. Vad jag förstod av samtalet så hade nog inte de här damerna för avsikt att kvarstå som kunder i Swedbank, vilket jag har full förståelse för. Då jag var klar med mitt ärende hade nog de jag talat med minst en halvtimme kvar innan de nått fram till automaten och kunde sätta in sina pengar. I mina ögon är Swedbank en riktig skitbank och den uppfattningen baseras även till stor del på att man i den banken inte kan överföra svenska kronor till Thailand via internet, vilket man kan göra på Nordea och andra banker. I Swedbank måste man först växla till Thailändska bath med en stor kursförlust som följd innan man kan föra över pengarna till Thailand.
Sj överraskade efter alla problem
Våra vänner Rolf och Karin hämtade oss på avresedagens morgon och körde oss till stationen. På stationen dök även Micke och Choy upp för att vinka adjö till oss. Det är trevligt med riktiga vänner. På stationen fick vi även se en uggla (ugglus ruggus) vilka är ovanliga att få syn på under dyngnets ljusa timmar. Det såg ut att vara ett gammalt och fult exemplar. Vi kom i alla fall iväg med tåget och alla oroväckande tankar vi haft beträffande SJ:s förmåga att hålla tidtabellen visade sig vara överskattade den här gången. Vi anlände i stort sett enligt tidtabellen till Arlanda där vi sedan väntade ca tre timmar innan vi bordade planet till Wien som utgjorde den första etappen av resan. Incheckningen fick vi göra i en automat där man också kunde välja vilka platser man ville sitta på ända fram till slutdestinationen,i vårt fall Bangkok. Under väntetiden passade vi också på att äta middag på en av Arlandas restauranger. För två räksallader, en Fanta och en liten öl fick vi betala 343 kronor. Jag upphör aldrig att förvånas över flygplatsernas prissättning.
Austrian Airlines Boeing 747
I Wien fick vi vänta ytterligare tre timmar innan vi kom iväg sista biten till Bangkok. Den här gången flög vi med Austrian Airlines och det fungerade som vi förväntat oss. Jag hade bokat tidigt, redan den andra juli och kostnaden för två biljetter, avbeställningsskydd, konkursskydd och servicepaket Plus kostade inte mer än 11 880 kronor vilket får anses vara mycket billigt. Jämfört med Thai Air sparade vi mellan sex – och åtta tusen kronor och för den summan väntar jag gärna tre timmar i Wien.
Suvarnabhumi i Bangkok
Till Bangkok anlände vi några minuter före tidtabellen och utan några problem passerade vi gränskontrollen och jag drog en lättnandes suck då våra väskor dök upp på bandet eftersom Yaya kastat bagagekvittona i en soptunna på Arlanda! Väl utomhus på väg till taxistationen möttes vi av en helt annan temperatur än den vi vant oss vid de senaste månaderna. 35 grader visade termometern och svetten rann. Jag blev sedan tvingad att fråga taxichauffören om han inte hade AC i bilen vilket han naturligtvis hade. Efter några minuter måste han stanna för att sätta på sig en jacka.
En halvtimme senare var vi framme vid hotellet och på kvällen åt vi middag tillsammans med Mijo och hennes pojkvän. Därefter var det sängläge som gällde efter en resa på ca 23 -24 timmar från ”dörr till dörr”.    










Inga kommentarer: