fredag, oktober 26, 2012

Bara en dag bland alla andra dagar.....


Någon som är förvånad?

I går var det strömavbrott igen, men den här gången hade vi fått besked i förväg genom en väninna till Yaya som i sin tur hört det av en granne som hört det av… o s v. Huvudsaken var ju i alla fall att vi visste av det i förväg och kunde förbereda oss. Nu hade vi vatten att tvätta oss i och innan strömmen stängdes av fyllde vi termosarna med kokhett vatten så att man kunde få sig en kopp kaffe mitt på dagen. Maten är inte heller något problem då det finns hundratals ställen i sta’n där man kan handla och ta med sig hem eller äta på plats. Efter ca åtta timmar var strömmen tillbaks och livet kunde återgå till det normala d v s att vi kan laga mat, tvätta kläder mm, titta på TV, köra AC:n och fläktarna och att vattenförsörjningen fungerar.

Här muckar man inte i onödan
Strax innan vi lämnade Sverige senast lossnade en stifttand och möjligen en bit av tanden som stifttanden var förankrad i. I går var jag hos tandläkaren, visserligen inte den som satt in stifttanden, men jag fick i alla fall höra att det skulle kosta 50 – 60 000 bath att fixa till en ny tand. Jag avböjde, vänligt men bestämt erbjudandet och bad bara att få två fyllningar, som lossnat sedan det senaste besöket, ersatta. Det var rena hönshuset runt mig medan hon fixade de två nya fyllningarna. Tre sköterskor och tandläkaren själv stojade, pladdrade och skrattade och själv blev jag bara mer och mer irriterad. Nu är det ju inte läge att tända till då man sitter i tandläkarstolen så jag väntade tills jag skulle betala och frågade då lite sarkastiskt om de nya fyllningarna skulle hålla längre än de föregående som lossnade efter ca fyra månader och påtalade även att mottagningen påminde mer om ett hönshus än en tandläkarmottagning och att det var mitt sista besök där. I väntrummet satt en annan farang som såg allt mer häpen ut och jag bara ruskade på huvudet åt honom när jag gick. I det läget var det ljudlöst och av kacklandet fanns inte ett spår på mottagningen.

Jag köpte med mig några fröpåsar från Sverige den här gången. Bland annat kålrötter och rädisor vilket inte finns att köpa här. I går gjorde jag i ordning några blomkrukar där jag hoppas att fröna tar sig för att sedan kunna placeras ut i grönsakslandet på farmen. Så förhoppningsvis kommer jag att kunna introducera rotmos och fleischwurst här borta så småningom. Jag gör mig dock inga större illusioner om att det kommer att uppskattas av ursprungsbefolkningen. Yaya har dock ätit fläskkorv och rotmos i Sverige vid flera tillfällen och hon gillar det och får vi besök av några svenska vänner kan det ju vara kul att servera en svensk husmanskost som omväxling. Rädisorna får däremot bli en senare fråga då jag sett hur kålrotsprojektet utvecklats.  

Inga kommentarer: