tisdag, oktober 23, 2012

Man har det man gör.....




På söndag och måndag var vi hem till farmen. Unge herr’n har börjat arbeta åt Yayas yngsta syster och bor därför på farmen för närvarande. Han ser också förhoppningsvis till att fruktträden får det vatten de behöver och han håller även undan det sly som växer värre än maskrosor. Det gör han med en, för ändamålet nyinköpt röj såg.
Yayas hus hemma i byn.
För min egen del blev det en massa ideellt arbete som snickare, elektriker, VVS-installatör och allt i allo. Under regnperioden hade dörren till badrummet svällt och gick följaktligen inte att stänga. Det var även problem med dörrvred och lås som hängde och slängde. Som tur var så hade jag monterat dörren med svenska gångjärn så att den går att lyfta av, vilket är väldigt ovanligt här borta. Jag lyfta av dörren, demonterade gångjärnen och tog bort en halv centimeter i bakkant på dörren och därefter var det lite stämjärnsjobb för att fälla in gångjärnen igen. Låset var inte heller något problem för en händig karl, så nu klarar man att göra sina behov bakom en stängd och låst dörr.
Mangoträden skjuter i höjden
Jag drog sedan kablar, monterade kopplingsdosor och strömbrytare för en lysrörsarmatur på andra våningen. Armaturen inhandlades på Big C i Surin senare på kvällen för 198 bath, d v s ca 43 SEK. Armaturen monterade jag dagen efter, varpå jag sade ”varde ljus” och övervåningen lystes upp. Det har även utgått påbud på att rishuset inklusive förråd skall utrustas med elektrisk belysning varför jag även drog en kabel dit och monterade en kopplingsdosa för framtida behov. Pumpen som ser till att vi har vatten i huset skall flyttas in i förrådet och antagligen skall ytterligare en pump införskaffas för att klara bevattningen av fruktträd och grönsaker och då behövs elektriciteten.
Kranen på tvättstället i badrummet hade också lossnat och när något lossnar så får det vara loss. Händiga Hubert eller Bror Duktig lyser med sin frånvaro här borta. Det är inte alls ovanligt att man tar hem elektrikern för att byta en glödlampa eller ett lysrör. Nu är det också fixat – för den här gången.

Inga kommentarer: