måndag, januari 23, 2012

Det rullar på och dagarna försvinner snabbt...

Jag kan se tillbaks på en trevlig helg som började med att jag hämtade Mijo på busstationen klockan 01.30. Hon kom från Bankok och stannade till söndag eftermiddag och det är alltid lika roligt då hon är hemma. Hon har en underbar förmåga att få det mesta att lysa upp kring sig och locka fram det bästa hos dem som är i närheten av henne. Anledningen till det korta besöket var att hon skulle rösta i det lokala valet i vårt område.

Valet avsåg att utse ordförande för vad vi i Sverige kanske skulle benämna stadsdelsnämnden. Vårt hushåll har varit populärt bland kandidaterna då det ingår tre personer med rösträtt. Avgörande för vem rösten skulle hamna på utgjordes av ett löfte om att Mijo skulle få hemresan betald i utbyte mot rösterna. Kandidaten i fråga vann också valet som genomfördes på söndag förmiddag.

Lördagen ägnades åt förberedelser för kvällens V75-lopp på Bergsåker och även om det såg knepigt ut i förväg så var jag vid gott mod och räknade med en rejäl sudd innan kvällen var slut. Före travet åt vi middag tillsammans med Christer och Noj.
Som så många gånger förr så började det hela i moll och chansen till den stora potten var borta redan efter det att det första loppets segrare gått i mål. Det fortsatte med fler skrällar så någon V75:a kunde vi inte räkna in men jag fick ändå anledning att jubla lite efter några lyckade spel och att Dagens Dubbel satt klockrent. Det var ett tag sedan det blev några utbetalningar värda att nämna.

Vi firade till klockan halv tre på morgonen och jag kunde på söndag förmiddag notera att jag både ätit och druckit för mycket vilket visade sig vid ett kort besök på vågen. Då jag har satt upp en plan för viktnedgång och minskning av midjemåttet innebär detta några straffrundor på banan på måndag eftermiddag.

På söndag eftermiddag skjutsade jag Mijo till busstationen för vidare befordran till Bangkok och studierna på universitetet.  
Under veckan som kommer är vi lovade ett besked från vårt försäkringsbolag angående eventuell ersättning för den förstörda spishällen. Jag är väl inte alltför optimistisk men jag skickade med elektrikerns beskrivning om hur det gått till då han spräckte hällen och jag vet att försäkringsbolaget har varit i kontakt med honom. Det handlar i alla fall om drygt 18 000 bath och jag är glad för den skadeersättning vi eventuellt kan få.
Samma olycksfågel har även fått uppdraget att åtgärda ett kabelfel mellan våra grindstolpar vilket gör att den ena lampan saknar strömförsörjning. Jag misstänker nu att problemet kan bero på översvämningarna och att det kommit in vatten i röret som kabeln är dragen i. Jag hoppas att det går att dra en ny kabel i befintligt rör så att vi inte behöver hacka upp betongen och lägga ett nytt rör. Jag hoppas också att båda grindstolparna står kvar efter förrättat värv.

Inga kommentarer: